وضعیت بازار کالا در نخستین هفته هدفمندی یارانه‌ها

گروه بازرگانی - گزارش بانک مرکزی از تغییر قیمت ۴۴ قلم کالای خوراکی در سطح شهر تهران در نخستین هفته اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نشان می‌دهد که در هفته گذشته ۲۳ قلم کالا افزایش قیمت اندک داشته، ۱۴ قلم کالا با کاهش قیمت روبه‌رو شده و ۷ قلم کالا بدون تغییر بوده است. براساس این گزارش یک کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی به قیمت ۱۹۹۵ تومان (۴ دهم درصد افزایش)، برنج داخلی درجه یک ۲۱۷۵ تومان (۳ دهم درصد افزایش) و برنج داخلی درجه دو با هر کیلوگرم ۱۹۳۲ تومان (۸ دهم درصد افزایش) عرضه شد.

براساس آمارهای بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با استخوان در هفته گذشته ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان (۱ دهم درصد کاهش) و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان ۱۱ هزار و ۷۳۰ تومان (۵/۱ درصد افزایش) بوده است.

براساس آمار بانک مرکزی گوشت مرغ به قیمت ۲ هزار و ۹۰۰ تومان (۳ دهم درصد کاهش) بوده است، اما گزارش‌های میدانی حاکی است روز گذشته قیمت مرغ از ۳ هزار و ۵۰ (جنوب شهر) تا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان (مرکز و شمال شهر) متغیر بوده است. این در حالی است که سه روز پیش رییس اتحادیه مرغ از کاهش ده درصدی قیمت مرغ به دلیل افزایش عرضه ۱۰ درصدی خبر داده بود. براساس این گزارش هر کیلوگرم قند و شکر به قیمت یک‌هزار و ۴۰۰ تومان (یک دهم درصد کاهش) و شکر ۱۱۹۳ تومان (۷ دهم درصد کاهش) فروخته شد.

همچنین چای خارجی هر بسته‌ ۵۰۰ گرمی به قیمت ۵۲۸۹ تومان (۲ دهم درصد افزایش مواجه بوده است) فروخته شده است.

در این هفته قیمت نخود، عدس و لوبیا سفید ثابت بود. بهای لوبیا چیتی معادل ۶ دهم درصد، لوبیا چشم‌بلبلی ۲ دهم درصد و لوبیا قرمز یک دهم درصد کاهش، ولی قیمت نخود ۴ دهم درصد افزایش داشت، به طوری که نخود ۲۱۲۴ تومان، لپه نخود ۲۲۲۰ تومان، عدس ۲۲۷۶، لوبیا چیتی ۲۵۱۸، لوبیا چشم‌بلبلی ۲۵۲۵، لوبیا سفید ۲۱۹۷، لوبیا قرمز ۲۷۴۲ تومان عرضه شد.

این در حالی است که گروه حبوبات بعد از چندین هفته افزایش قیمت طی دو هفته گذشته به ثبات نسبی رسیده است.

در هفته گذشته در گروه میوه‌های تازه بهای پرتقال درجه دو معادل نیم درصد کاهش، ولی قیمت خربزه ۲۲ درصد، هندوانه ۱۸ درصد، انگور ۴/۱۶ دهم درصد و بهای سایر اقلام این گروه بین ۶/۱ تا ۵/۱۰ افزایش داشت. نکته قابل توجه در این قیمت‌ها این است که افزایش قیمت سوخت تاثیری در افزایش قیمت میوه نداشته است و نیز کاهش تعرفه سیب به ۴ درصد باعث عرضه زیاد آن در بازار شده است.

در گروه‌ سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی بعد از چندین هفته رکوردداری با ۳/۱۶ درصد کاهش به یک‌هزار و ۸۰۰ تومان رسید، اما بنابه گفته رییس اتحادیه بارفروشان، قیمت هر کیلو گوجه در میادین تره‌بار ۵۰۰ تا یک هزار تومان بوده و گزارش‌های میدانی از داخل شهر نیز حاکی است قیمت گوجه‌فرنگی از ۸۰۰ تا یک‌هزار و ۵۰۰ تومان بسته به انباری یا گلخانه‌ای بودن آن متغیر است. براساس این گزارش قیمت هر حلب ۵ کیلوگرمی روغن نباتی جامد ۱۰ هزار و ۴۸۵ تومان (۳ درصد) افزایش داشت و روغن نباتی مایع هر لیتر ۱۹۵۵ تومان بود که نسبت به هفته گذشته هیچ افزایشی نداشت.

در حوزه لبنیات و تخم‌مرغ بهای پنیر پاستوریزه معادل ۳ دهم درصد، کره پاستوریزه ۴ دهم درصد، افزایش قیمت داشته، اما قیمت پنیر غیرپاستوریزه یک دهم درصد کاهش داشت. بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بوده و قیمت تخم‌مرغ ۹ دهم درصد کاهش داشته است.

برخی افزایش‌ قیمت‌ها منطقی است

رییس سازمان بازرگانی استان تهران در مورد آخرین تغییرات قیمتی مرغ با تایید افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی این محصول، این افزایش قیمت را منطقی دانست و اعلام کرد که میانگین قیمت مرغ در سطح شهر تهران سه هزار و ۱۲۰ تومان است.

عباس قبادی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد قیمت مرغ عنوان کرد: اکنون میانگین قیمت مرغ در تهران از بالا تا پایین این شهر سه هزار و ۱۲۰ تومان و در میادین هم دو هزار و ۹۰۰ تومان است. وی با منطقی دانستن این قیمت‌ها یادآور شد که در میدان بهمن هر کیلو مرغ دو هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۸۵۰ تومان و در فروشگاه‌ها هم دو هزار و ۸۰۰ تا سه هزار و ۱۰۰ یا سه هزار و ۱۵۰ تومان فروخته می‌شود.

قبادی قیمت مرغ را مربوط به بحث عرضه و تقاضای آن ذکر کرد و افزود: مرغ محصولی نیست که قیمت‌گذاری شود. مرغ به هر شکل تولید داخل است و مرغدارها آن را می‌فروشند و توزیع‌کنندگان نیز با سود تقریبا ۱۰ درصد آن را باید بفروشند که اگر سود بیش از ۱۰ درصد را به ما گزارش دهند، آن را بررسی می‌کنیم. وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت سوخت و نقش موثر گازوئیل در قیمت مرغ، با این اصلاح قیمت در سوخت طبیعی است که این موضوع بر تولید مرغ اثر می‌گذارد و علاوه بر این، هزینه‌ حمل و جابه‌جایی نیز نباید فراموش شود. رییس سازمان بازرگانی تهران با بیان اینکه قیمت‌های مرغ اکنون قیمت‌های پرتی نیست، متذکر شد: قیمت هر کیلو مرغ پیش از این به دوهزار و ۷۰۰ هم رسیده بوده و در دو سه هفته اخیر تقریبا قیمت این محصول ثابت بوده است که اکنون به میانگین سه هزار و ۱۲۰ تومان رسیده است. به گفته او، میانگین قیمت مرغ پیش از این دو هزار و ۹۸۰ تومان بود که اکنون به جهت بحث سوخت و موارد این چنینی با افزایش قیمت حدود ۲۰۰ تومانی مواجه بوده که این منطقی است.

همچنین وی در مورد لبنیات هرگونه افزایش قیمتی را تایید نکرد و گفت: هیچ کالایی غیر از مرغ نوسان قیمت نداشته است. البته در آینده شاید موضوع سوخت تاثیرگذار باشد، ولی ما که نمی‌خواهیم قیمت‌ها را دستوری کنیم.