احتمال حذف 30 درصد نانوایان ازچرخه تولید پس از هدفمندی یارانه‌ها

گروه بازرگانی - رییس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: هدفمندسازی یارانه‌ها در حوزه آرد و نان، آزادی عمل نانوایان را در خرید آرد مناسب بیشتر می‌کند؛ هرچند ممکن است تا یک سوم نانوایان در شرایط رقابتی از چرخه تولید حذف شوند. حسین نظری در این باره افزود: در حال حاضر نانوایان برای تامین آرد خود جهت پخت نان حق انتخاب نداشته و مجبور هستند که با هر نوع آردی که به عنوان سهمیه در اختیارشان قرار می‌گیرد، اقدام به تهیه نان کنند.

وی ادامه داد: اما با آزاد شدن قیمت آرد یکسری از مشکلات نانوایان به خصوص برای تهیه آرد مناسب برطرف می‌شود.

رییس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه تولیدکنندگان نان سنتی در کشور ما مظلوم واقع شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد بار تولید نان در کشور بر دوش نانوایان سنتی است و فقط حدود ده درصد از نان تولیدی کشور متعلق به نان‌های حجیم ، نیمه حجیم و صنعتی است. وی اضافه کرد: در حال حاضر اکثر کسانی که در واحدهای نانوایی سنتی فعالیت می‌کنند، افرادی با تجربه هستند که سال‌ها است به امر تولید نان مشغول بوده و در به حرکت درآوردن چرخ صنعت نان‌کشور نقش داشته‌اند. وی تاکید کرد: بدون شک پس از هدفمند سازی یارانه آرد و نان، ضایعات به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و مدیریت خرید نان باعث پایین آمدن میزان فروش آن خواهد شد که همین امر دلیل مهمی برای خروج تعداد زیادی از واحدهای نانوایی از عرصه تولید است که در حال حاضر نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای فرعی‌تر از فروش کمی برخوردار هستند.

قیمت نان لواش پس از هدفمندی؛۵۰ تومان

این مطلب در حالی عنوان شد که حمید علیخانی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نیز با اعلام اینکه دستمزد و اجاره‌بها ۸۰ درصد هزینه تولید نان است، خبر داد: قیمت نان پس از هدفمندی جهش نخواهد داشت، حتی در برخی موارد کاهش می‌یابد و قرار نیست نان لواش ۳۰ تومانی ۱۰۰ تومان شود، در بدترین شرایط نان لواش ۵۰ تومان خواهد شد.

او افزود: با هدفمندی یارانه‌ها آرد یکسان برای تمام نانوایی‌ها توزیع می‌شود و نانوا تعیین‌کننده نوع آرد مورد نیاز خود خواهد بود. اکنون سهمیه هر نانوایی ۴۰۰ کیلو است و این برای نانوایی‌هایی که کیفیت بالایی دارند محدودیت ایجاد می‌کند در حالی که با هدفمندی یارانه‌ها و حذف سهمیه‌بندی، توزیع آرد نانوایی بدون محدودیت مقداری خواهد بود و ‌نانوایی‌های با کیفیت بالا به دلیل تقاضا و تولید بالا، تولید صرفه اقتصادی داشته و سودآور خواهد شد و تمام نانوایی‌ها آزادپز خواهند شد.