گروه بازرگانی- رییس‌کل گمرک ایران می‌گوید: طی 7 ماه نخست سال جاری جمعا 14 میلیارد و 652 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به خارج از کشور صادر شده که نشانگر 31 درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، اردشیر محمدی معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران با اعلام این مطلب ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی را ۱۷ میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار ذکر کرد که ۲۶ درصد رشد نشان می‌دهد. در مدت یاد شده وزن کالاهای صادراتی با احتساب میعانات گازی به ۳۸ میلیون و ۶۷۸ هزار تن رسید که نسبت به ۷ ماه سال قبل ۸/۲۵ درصد افزایش یافته است.
به گفته رییس کل گمرک ایران، پروپان مایع شده، پلی‌اتیلن، سایر گازهای نفتی، متانول و سنگ‌آهن 5 قلم کالای عمده صادراتی در این مدت بوده که 3/22 درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده اند.
وی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: در این مدت ۵ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر شد که ۴/۳۲ درصد از صادرات غیرنفتی را شامل می‌شد.
همچنین در این مدت میزان صادرات میعانات گازی 2 میلیارد و 795 میلیون دلار و صادرات سایر کالاها 8 میلیارد و 972 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 2/5 درصد و 2/21 درصد افزایش داشته است.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه به میزان واردات کالا در ۷ ماهه سال ۸۹ نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲۶ میلیون و ۹۶۸ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار وارد شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴/۲۳ درصد و از حیث وزن ۶۱ صدم درصد افزایش داشت.
رییس‌کل گمرک تاکید کرد: حجم تجارت خارجی کشورمان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 میلیارد دلار افزایش یافته است که این رقم نشان می‌دهد تحریم‌ها علیه کشورمان بی اثر بوده است.
وی افزود: ارزش مبادلات تجاری ایران در ۷ ماهه سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار بود که این رقم در ۷ ماهه سال جاری به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.
به گفته رییس کل گمرک ایران، افغانستان، هند، امارات متحده عربی، عراق و چین عمده‌ترین خریداران کالاهای ایران گذشته بوده اند. بیشترین میزان واردات نیز از کشورهای جمهوری کره، ترکیه، آلمان، چین و امارات متحده عربی صورت گرفته است.