وزیر بازرگانی در مراسم اختتامیه اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای از برنامه‌ریزی برای حضور پرقدرت ایران در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان ایتالیا خبر داد و گفت: اکسپوها یک المپیک فرهنگ و فناوری به‌شمار می‌روند. به گفته غضنفری دولت از همکاری مشترک با بخش خصوصی در نمایشگاه اکسپوی شانگهای بسیار بهره‌مند شده است و بر این اساس، باید سهم بخش خصوصی در اکسپوی میلان که پنج سال دیگر برگزار می‌شود، بیشتر گردد.

مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز از نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۵ میلان به عنوان یک پروژه استثنایی و بزرگ نام برد و گفت: مشارکت ایران در این نمایشگاه یک تکلیف بزرگ است. اسفندیار رحیم‌مشایی خاطرنشان کرد: اکسپوی میلان ایتالیا در پنج سال آینده که شاید بیش از ۵۰سال تحول را در بردارد، می‌تواند نمایش شکوه جهان برای همه مردم سراسر عالم به طور عموم و برای مردم ایران به طور خاص و استراتژیک باشد.

وی تصریح کرد: امروز باید خود را برای اکسپوی میلان مجهز کنیم و دستگاه‌ها نیز با توسعه دانش مورد نیاز در عرصه‌های علم، هنر و فناوری فعال‌تر شوند.

مشایی به بازدید بیش از هفت میلیون و ۴۰۰هزار نفر از سالن ایران در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای اشاره داشت و گفت: این میزان بازدیدکننده بیانگر آن است که به واسطه این تعداد سرمایه‌های بزرگی متوجه کشور خواهد شد.

مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره دلایل حضور در نمایشگاه‌هایی چون اکسپو با بیان اینکه امروز تکلیف یکایک مردم این سرزمین است که داشته‌های تاریخی خود را با رهیافت‌های امروز در کنار دیدگاه بلند فردایشان به دنیا عرضه کنند، افزود: در ایران هرچه هست خیر است و نیکی چه در گفتار، پندار و رفتار همه از اندیشه‌های بلند نشات می‌گیرد. وی بابیان اینکه پیامبران آمده بودند تا اقامه عدل و داد کنند، افزود، امروز ملت ایران این آرمان را دنبال می‌کند و مکتب حیات بخش اسلام به همین آرمان و حضور شهره است.

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم گفت: باید میان بخش خصوصی و دولتی یک ترکیب و توازن هدفمند ایجاد کرد تا بتوانیم از نقاط قوت نمایشگاه اکسپو استفاده کنیم و همچنین از نقاط ضعف نیز درس بگیریم.

نهاوندیان تصریح کرد: باید در نمایشگاه میلان توانایی‌های روز خود را به نمایش بگذاریم تا ثابت کنیم ایرانیان می‌توانند در تمدن جهان سهیم باشند. وی اظهار داشت: در چنین نمایشگاه‌هایی باید از توان فرهنگی و اقتصادی خود به صورت توأمان استفاده کنیم و این‌گونه نباید باشد که یک وجه پررنگ‌تر از وجه دیگر باشد که این حرکت در نمایشگاه اکسپوی شانگهای آغاز شد و امیدوارم در اکسپوهای آینده نیز ادامه داشته باشد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و چین دیگر سخنران این مراسم بود که از دولت خواست تا موافقت کند سالن جمهوری اسلامی ایران در اکسپو تخریب نشود.

اسدالله عسگراولادی تصریح کرد: تا شهریورماه سال گذشته، ایران هیچ برنامه‌ای برای حضور در اکسپوی شانگهای نداشت و بخش خصوصی با التماس توانست در دی ماه این سال، برنامه‌های حضور ایران در این نمایشگاه را تدارک ببیند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: در ۶ ماه برگزاری اکسپوی شانگهای، ایران در شیامن، ارومچی و شانگهای ۴ سمینار برگزار کرده است و بر این اساس توانسته، صادرات خود به چین را ۲۵ درصد افزایش دهد.

وی از دولتمردان درخواست کرد تا اجازه دهند ایران در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان، پرقدرت‌تر از گذشته حاضر شوند؛ چراکه عدم حضور ایران غفلتی بزرگ است و نباید اجازه داد که غفلت تاخیر در تصمیم‌گیری برای حضور ایران در اکسپوی شانگهای، به ایتالیا نیز سرایت کند؛ چراکه ایران با تاخیر در حضور خود، غرفه اولیه در نظر گرفته شده به مساحت ۴ هزار متر را از دست داد. عسگراولادی گفت: در مدت ۶ ماه برگزاری اکسپوی شانگهای، ۲۵ میلیون دلار فرش ایرانی فروختیم و اگر اجازه دهند که غرفه را خراب نکنیم، این سالن به یک مرکز نمایشگاهی برای ایران تبدیل می‌شود. در پایان این مراسم تمبر یادبود نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای از سوی رحیم مشایی، رییس دفتر و مشاور عالی رییس‌جمهور رونمایی شد. ضمن اینکه فرش دستباف اکسپو نیز به وی تقدیم شد.