یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از پیگیری مجلس شورای اسلامی برای تسهیلات قوانین گمرکی خبر داد. وی همچنین از «پنجره واحد گمرکی» به عنوان راه حل سرعت بخشیدن به امور گمرکی برای بازرگانان یاد کرد. به گزارش ستاد خبری سومین نشست بین‌المللی نقش گمرک در توسعه و تسهیل تجارت بین کشورهای مسیر جاده ابریشم، سومین نشست روسای گمرکات مسیر جاده ابریشم با هدف بررسی راهکارهای توسعه و تسهیل تجارت بین ۲۳ کشور واقع در مسیر جاده ابریشم روزهای ۲۷ و ۲۸ مهرماه در تهران برگزار می‌شود.

از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که قرار است در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گیرد، فراهم‌سازی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و امضای توافقات فنی در جهت تسهیل و تسریع ترانزیت کالا از طریق مرزهای گمرکی کشورهای مسیر جاده ابریشم است. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این نشست گفت: «بحث کاهش زمان مراحل گمرکی تنها به ایران مربوط نمی‌شود و کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند می‌توانند با اعتماد به یکدیگر و ایجاد تسهیلات در قوانین‌شان موجب تسهیل در صادرات و واردات کالا شوند و این امر به نوبه خود می‌تواند موجبات کاهش قیمت نهایی کالا را فراهم آورد.

شکور اکبرنژاد افزود: در حال حاضر مجلس قوانین گمرکی را بررسی می‌کند و سعی دارد تا جایی که ممکن است برای قوانین گمرکی تسهیلات ایجاد کند؛ نکته مهم آن است که این قوانین به صورتی باشد که هرکس تفسیر خاصی از آنها نداشته باشد.