مهلت یک هفته‌ای وزارت بازرگانی به وزارت صنایع برای اجرای قانون کیفیت خودرو

رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای مدیریت واردات خلأ قانونی داریم و مدیریت واردات یک تکلیف شرعی است، از مهلت یک‌هفته‌ای به وزارت صنایع برای اجرای قانون ارتقای کیفیت خودرو خبر داد. بابک افقهی با طرح این پرسش که وزارت صنایع چه زمانی می‌خواهد قانون کیفیت ارتقای خودرو را که توسط رییس‌جمهور ابلاغ شده اجرا کند، اظهار داشت: باید حد مشخصی برای عدم اجرای قانون پیش‌بینی شود و ما فقط یک هفته دیگر منتظر خواهیم شد تا وزارتخانه‌های متولی قانون ابلاغ شده از سوی رییس‌جمهور را اجرا کنند؛ در غیر این صورت در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده از طریق مراتب بالاتر موضوع را پیگیری می‌کنیم.

افقهی در گفت‌وگو با «فارس» درخصوص جزئیات لایحه مدیریت واردات اظهار داشت: جلسات کارشناسی بسیار زیادی تشکیل و تاکنون سناریوهای مختلفی درخصوص مدیریت واردات و اعمال قانون بر آن پیشنهاد شده است.

وی افزود: در مدیریت واردات باید سه نکته اساسی را در نظر داشت: اول منافع ملی، دوم حقوق مکتسب و سوم حقوق مصرف‌کننده که باید در قوانین مدیریت واردات و قوانین تجارت لحاظ شود.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه خلأهای قانونی برای اعمال مدیریت مؤثر واردات از سوی دولت وجود دارد، اظهار داشت: دولت این آمادگی را دارد تا با منع واردات و سهمیه‌بندی از ورود کالاهای غیرضروری و زائد جلوگیری کند.

افقهی با بیان اینکه مدیریت واردات یک تکلیف شرعی است، اظهار داشت: باید ضوابط فنی و استانداردها در راستای مدیریت صحیح تعریف شوند تا کشور تبدیل به انبار کالاهای بی کیفیت وارداتی نشود. به گفته افقهی، پراکندگی اختیارات در حوزه واردات نهایتا آواری بر سر وزارت بازرگانی خالی می‌کند.

معاون وزیر بازرگانی در واکنش به این سوال فارس که تا چه زمانی واردات خودرو متوقف خواهد بود، اظهار داشت: نباید از واژه توقف استفاده کنیم؛ چرا که هر مجوزی را که وزارت صنایع صادر کند ما ثبت سفارش می‌کنیم، بنابراین نمی‌توان گفت ثبت سفارش متوقف شده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به مثالی که وزیر بازرگانی در مجلس شورای اسلامی زده است، گفت: فرد باید از کنکور سراسری عبور کند تا مورد آموزش‌های لازم قرار گیرد؛ بنابراین مجوز واردات به معنای کنکور سراسری است و ثبت سفارش کالا، آموزش‌هایی است که در وزارت بازرگانی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه واردات با دستگاه‌های تخصصی است در واکنش به این سوال درباره اینکه پیش از این اعلام شده بود که واردات برنج متوقف شده است، اما چندی پیش اعلام شده که هیچ توقفی صورت نگرفته گفت: در زمانی که من با شما صحبت کردم واردات برنج متوقف شده بود، اما به دلیل شرایط خاص و برای حفظ بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برنج واردات آن از سر گرفته شد.