حجم کالای قاچاق  19 میلیارد دلار است

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده حجم مالی کالاهای قاچاق شده در سال ۸۷ برابر با ۱۹ میلیارد دلار اعلام بوده است، گفت: ۱۶ میلیارد دلار از این رقم مربوط به قاچاق کالاهای وارداتی و سه میلیارد دلار دیگر نیز مربوط به قاچاق کالاهای صادراتی بوده است.

سعید مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: تنها سه درصد از کالاهای قاچاق در کشور کشف می‌شود و برای کمتر از دو درصد احکام قضایی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: حجم چشمگیری از کالاهای صادرات شده قاچاقی، شامل کالاهای یارانه‌ای همانند سوخت، کود شیمیایی و دارو بوده است.مرتضوی با اشاره به اینکه آمار یاد شده در دور جدید مدیریت ستاد تجزیه و تحلیل نشده است، اظهار کرد: تهیه‌کنندگان این آمار مدعی‌اند که آمار و ارقام آنها صحیح است.

مرتضوی ادامه داد: ضعف‌های قانونی در امر مبارزه با قاچاق کالا به حدی زیاد است که بعضا مجرمان جرائم باندی و سازمان‌یافته افراد دیگری را به کالاهای قاچاق کشف شده نسبت می‌دهند که هیچ ارتباط و مسوولیتی با جرم انجام شده ندارند.

وی افزود: این گونه افراد در قبال دریافت مبلغی حاضرند یک تا دو سال به جای صاحب اصلی کالای قاچاق و مجرم در زندان بخوابند و از این رو است که اصطلاحاتی همانند زندان خواب‌ها در کشور شکل گرفته است. وی ادامه داد: با اطلاعاتی که از نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی به دست آمده مشخص شده است که حجم بالای قاچاق صورت گرفته در کشور توسط باندهای سازمان یافته و کلان انجام می‌شود که در این راستا باید نسبت به شناسایی این باندها اقدام شود. مرتضوی سپس با اشاره به اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها که به تبع آن گرانی کالاهای داخلی و حذف یارانه حامل‌های انرژی به وقوع می‌پیوندد نیز روی قیمت‌ها تاثیرات چشمگیری می‌گذارد، یادآور شد: این امر موجب اضافه شدن صرفه و صلاح کالاهای قاچاق وارداتی به کشور می‌شود.

از سوی دیگر رییس هیات تحقیق و تفحص ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال کالای وارداتی ۱۹۰هزار میلیارد ریال از راه قاچاق وارد کشور شده است. صمد مرعشی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: هیات تحقیق و تفحص ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درصدد شناسایی دلالان این امر است و در صورت شناسایی آنان بدون درنگ اسامی آنان را به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهیم کرد.