رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی مشابه ایران و افغانستان، تولید زعفران با کیفیت مشابه امکان‌پذیر است. علی شریعتی مقدم، رییس هیات‌مدیره صندوق زعفران در گفت‌وگو با «موج» با توجه به اظهارات رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی که تولید زعفران با کیفیت مشابه ایرانی را دور از دسترس دانسته بود با اعلام این مطلب اظهار داشت: شرایط آب و هوایی افغانستان مشابه ایران است بنابراین اگر در ارتباط با افزایش کیفیت، راندمان، بهداشت و بسته‌بندی مناسب برای زعفران ایرانی اقدامات مناسب انجام نشود، به طور قطع کشورهای دیگر که همزمان در بحث زعفران فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند، از ایران پیشی می‌گیرند.

وی اکوادور، آرژانتین، آفریقای جنوبی، چین، ترکیه و سوریه را مهم‌ترین کشورهای فعال در بحث زعفران دانست و تاکید کرد: زعفران یک محصول باارزش و دارای راندمان اقتصادی بالا است. اگر امروز که تولیدکننده انحصاری زعفران هستیم برخورد معقول با چالش‌های پیش رو نداشته باشیم، به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد.

شریعتی با اشاره به نابسامانی‌های موجود در بازار زعفران خاطرنشان ساخت: در حوزه تخصصی اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و وزارت بازرگانی شاهد بی‌نظمی‌هایی در ارتباط با اجرای استاندارد اجباری صادرات زعفران بودیم.

وی افزود: متاسفانه مصوبات دولت در زمینه صادرات زعفران اجرایی نشده است.

شریعتی خاطرنشان ساخت: ایران تولید‌کننده انحصاری زعفران در جهان بوده و ۹۶ درصد بازار صادراتی متعلق به ایران است، اما ۷۰ درصد صادرات این کشور به اسپانیا و امارات انجام می‌شود.

وی افزود: در این دو کشور زعفران ایران با نمونه‌های نامرغوب ترکیب شده و زعفران تقلبی به نام ایران به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.