کشتی 5 هزار تنی پرتقال به مقصد ایران با پرچم برمودا ربوده شد

رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان میوه و تره‌بار گفت: یک فروند کشتی ۵ هزار تنی پرتقال ایران در سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شد. سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با فارس افزود: یک فروند کشتی ۵ هزار تنی حامل پرتقال مصری به ارزش ۴ میلیون دلار که از مصر به طرف ایران در حرکت بود توسط دزدان دریایی که به احتمال قوی سومالی هستند در نزدیکی‌ یمن ربوده شده است.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان میوه و تره‌بار تصریح کرد: این کشتی در حال حاضر مطابق آنچه که دستگاه موقعیت یاب جهانی (GPS) نشان می‌دهد در ۴۰۰ مایلی سواحل سومالی قرار دارد.

نورانی افزود: کشتی ایرانی به نام تالکا (Talca) که حامل ۵ هزار تن پرتقال متعلق به دو نفر از اعضای اتحادیه صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان میوه و تره‌بار ایران بود هفته گذشته توسط دزدان دریایی ربوده شد که امیدواریم هر چه زودتر به کمک نیروی دریایی ایران این کشتی آزاد شده و به طرف سواحل جمهوری اسلامی ایران حرکت کند.

نورانی اظهار کرد: امیدواریم این کشتی تجاری با رایزنی‌ها و اقدامات دیپلماتیک آزاد شود.

این در حالی است که به گزارش مانا کشتی ربوده شده حامل پرتقال متعلق به ایران نیست و این کشتی با نام «تالکا» (Talca) تحت پرچم برمودا و متعلق به شرکتی در جزایر ورجین است. کشتی مذکور در سوم فروردین ماه در حالی که از بندر سوخنا مصر عازم بوشهر بود در ۱۲۰ مایلی ساحل دریای عمان و خارج از کریدور امنیتی، توسط دزدان دریایی ربوده شد.

کشتی مذکور که یک کشتی یخچالی است و ظرفیت آن ۱۱ هزار تن است حامل پنج هزار تن پرتقال به مقصد ایران بوده است. محموله این کشتی به‌صورت C&F خریداری شده است.

۲۵ خدمه این کشتی را ۲۳ سری لانکایی، یک نفر فیلیپینی و یک نفر سوری تشکیل می‌دهد.