200 سوال دیگر از WTO وصول شد

وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه ۲۰۰ سوال تازه علاوه بر ۵۰۰ سوال قبلی از سوی دبیرخانه سازمان تجارت جهانی در ارتباط با رژیم تجاری ایران مطرح شده است، گفت: تاکنون۷۰۰ سوال از دبیرخانه سازمان تجارت جهانی دریافت کرده‌ایم. رژیم تجاری ایران بیش از ۱۰۰ سرفصل دارد و این ۷۰۰ سوال شامل همه سرفصل‌های آن است. غضنفری در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم بعد از اینکه به این سوالات پاسخ داده شود، در راستای پاسخ‌های ایران هم سوالات دیگری مطرح کنند، افزود: فرآیند تببین و شفاف‌سازی مراحل تجاری زمان بر است و مختص همین ۷۰۰ سوال نخواهد بود.

غضنفری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آمار ارائه شده در رژیم تجاری ایران که مربوط به سال ۸۴ است، به روز خواهد شد یا نه؟ اظهار کرد: شکی نیست که همان‌گونه که با محور زمان جلو می‌رویم، سوالات جدیدی پرسیده می‌شود و ما نیز آمارهای خود را به روز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نه فقط آمارها، بلکه اگر مجلس شورای اسلامی هم قانون جدیدی وضع یا اصلاح کند یا دولت مصوبه‌ای را داشته باشد که روی تجارت اثرگذار است، ما همان گونه که پاسخ‌های خود را اصلاح می‌کنیم، به آخرین مصوبات هم اشاره خواهیم کرد.

وزیر بازرگانی در پایان در مورد رییس گروه کاری ایران برای الحاق به WTO خاطرنشان کرد: دقیقا نمی‌دانم چه زمانی مشخص می‌شود و این بخش از کار را که مربوط به بحث‌های سیاست‌های خارجی کشور است، ما بر عهده وزارت امور خارجه گذاشته‌ایم. پیش از این منابع غیر رسمی احتمال انتخاب سوئیس به عنوان رییس گروه کاری ایران در WTO را مطرح کرده بودند.