دعوت نهاوندیان از شرکت‌های دانمارکی برای حضور در بورس ایران

گروه بازرگانی - رییس اتاق ایران از شرکت‌های دانمارکی دعوت کرد که با حضور در بورس اوراق بهادار سهمی در خصوصی‌سازی اقتصاد ایران داشته باشند.

محمد نهاوندیان در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی دانمارک با انتقاد از تصور غلط موجود در میان برخی افراد که تحت‌تاثیر رسانه‌های غربی، ایران را محیطی تجاری با ریسک بالا می‌دانند، خواستار انتقال تکنولوژی از دانمارک به ایران و تنوع بخشیدن به مبادلات اقتصادی دو کشور شد.

از دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی دکتر نهاوندیان در این دیدار، «افزایش حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانمارکی در ایران»، «تشکیل شورای مشترک تجاری»، «بررسی ایجاد دفتر تجاری در کپنهاگ» و هم‌چنین «اجرای پروژه‌های مشترک در کشورهای ثالث» اشاره کرد.

بانک جهانی، دانمارک را مناسب‌ترین کشور اروپایی از نظر اخلاق کسب‌وکار معرفی کرده است. سرانه ۳۷ هزار و ۴۰۰ دلاری در این کشور و میانگین نرخ تورم سه درصدی، در ده سال گذشته نشانه سطح رفاه عمومی مردم آن است. بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب سهم ۴/۱ درصدی، ۹/۲۵ درصدی و ۷/۷۲ درصدی (آمار سال ۲۰۰۸) در تولید ناخالص داخلی این کشور دارند. از نظر مبادلات تجاری نیز ارزش صادرات این کشور ۵/۱۱۹ میلیارد دلار و واردات آن ۷/۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است. شرکای صادراتی عمده دانمارک عبارتند از: آلمان، سوئد، انگلستان، آمریکا، نروژ، فرانسه و هلند. از جمله شرکای اصلی وارداتی دانمارک نیز می‌توان به آلمان، سوئد، هلند، نروژ، چین، انگلستان، ایتالیا و فرانسه اشاره کرد.