چالش‌های صادرات به CIS

مدیرکل اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت می‌گوید: برخلاف ایده‌ای که معتقد است ما بازارهای کشورهای مشترک‌المنافع را از دست داده‌ایم. براساس آمار و تنوع صادراتی که داریم هر ساله حجم صادرات مان به این کشورها افزایش پیدا کرده است و به طور متمرکز کشورهای CIS از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی ما هستند. اسدیان تاکید کرد: در بازار کشورهای CIS باید قیمت‌ها رقابتی باشد؛ ضمن اینکه باید به رکود بازارهای جهانی هم توجه داشته باشیم. وی افزود: طبق آماری که ما داریم واردات روسیه از جهان در سال ۲۰۰۸ به نصف کاهش پیدا کرد. طبیعتا به همان مقدار بازار کوچک‌تر شده است؛ چرا که مصرف بازارها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تعرفه صادراتی ما به این بازارها نسبت به برخی کشورهای دیگر بیشتر است؛ چرا که کشورهای CIS در صادرات به یکدیگر تعرفه ترجیحی دارند، اما چون بر خی کشورها عضو اتحادیه‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند ما با آنها تعرفه ترجیحی داشته باشیم در این زمینه مشکل داریم.

اسدیان گفت: در حال مذاکره با بلاروس هستیم تا بتوانیم تعرفه ترجیحی بااین کشور داشته باشیم؛ ضمن اینکه در حال حاضر با ازبکستان و قرقیزستان تعرفه ترجیحی داریم.

وی در خصوص مشکلات بخش خصوصی در بازارهای CIS گفت: صادرکنندگان ما در بازارهای CIS حضور ندارند و انتظار دارند که کالای خود را از تهران صادر کنند که طبیعتا مشکلاتی در زمینه نقل‌وانتقال پول به وجود می‌آورد.

مدیرکل اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت گفت:‌کشورهای CIS گشایش LC نمی‌کنند و بیشتر خرید و فروش‌ها باید به صورت امانی باشد که خود این موضوع ایجاد مشکل می‌کند. اسدیان افزود: مشکل دوم این است که شرکت‌های کوچک در بازارهای CIS حضور دارند؛ در حالی که شرکت‌ها اگر بزرگ باشند و به صورت متمرکز عمل کنند قطعا موفق خواهند بود.

به گفته اسدیان، ارزش مبادلات تجاری ایران با کشورهای CIS نزدیک به ۸ میلیارد دلار است که تراز تجاری منفی ۵/۶ میلیارد دلاری را برای کشورمان رقم زده است.