طی نه ماه نخست امسال بیش از ۱۲ میلیون و ۴۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال از گمرکات خوزستان به خارج از کشور صادر شده است. عباس علیدادی، مدیرکل گمرک خوزستان با بیان این مطلب افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۲۳ درصد و ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته علیدادی در این مدت همچنین سه هزار و ۴۳۶ تن کالا به ارزش ۲ میلیون و۳۱۶ هزار دلار از بازارچه‌های مرزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۷ درصد و۱۰ درصد رشد داشته است.

مدیر کل گمرک خوزستان میزان واردات کالاهای غیر نفتی در این مدت را بیش از۱۳ میلیون و ۳۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۶۸ هزار و ۸۲ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۱ درصد رشد و ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

صادرات کالا از گمرکات استان بوشهر نیز طی ۹ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد افزایش یافته است. به گفته مدیر کل گمرکات استان بوشهر در این مدت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا شامل انواع محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، مواد معدنی و میوه و تره بار به کشورهای جنوب شرق آسیا، حوزه خلیج فارس، اسپانیا و آلمان صادر شد.

تمجیدی گفت: این میزان صادرات، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.

وی افزود: در ۹ ماه گذشته یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن کالا نیز شامل انواع خودرو، برنج و موز به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۵۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین ناظر گمرکات آذربایجان غربی از رشد صادرات در این استان خبر داد. پرویز تقوی گفت: در این مدت ۴۷۶ هزار و ۸۷۰ تن کالا به ارزش بیش از ۴۰۷ میلیون دلار از ۶ گمرک و ۶ بازارچه مرزی این استان به خارج از کشور صادر شد.

تقوی افزود: ۴۴۲ هزار و ۵۰۶ تن کالا به ارزش ۳۹۷ میلیون دلار در این مدت وارد استان شد که شامل ماشین‌آلات کشاورزی، مواد اولیه کارخانجات، قطعات یدکی خودرو و ماشین‌آلات سنگین بود.