گوجه‌فرنگی در بن‌بست حمل‌ونقل

ایجاد وقفه در حمل‌ونقل گوجه فرنگی به دلیل تعطیلات نوروزی وعدم توزیع مناسب و به موقع، همچنین افزایش تقاضا در این شرایط افزایش قیمت این محصول را به دنبال داشته است. محمد مهدی بحرینی، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «مهر» ضمن اعلام این مطلب گفت: در سال‌جاری برای تولید گوجه فرنگی در سطح کشور مشکلی وجود ندارد و در شرایط کنونی افزایش قیمت این محصول ناشی از ایجاد وقفه ای ۲۰ روزه به دلیل منع تردد ماشین‌های سنگین در ایام نوروزی بوده است.

بحرینی بیان کرد: با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و عادی شدن حمل‌ونقل جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی قیمت گوجه فرنگی شکسته شود و به میزان مورد تقاضا در بازار مصرف عرضه شود.

وی افزود: ایجاد وقفه در توزیع گوجه فرنگی دراین مدت سبب شد تا دلالان قیمت‌ها را بیش از حد انتظار افزایش دهند که در حال حاضر با آغاز مذاکرات با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و استان‌های تولید کننده این محصول تا چند روز آینده قیمت‌ها عادی می‌شود.

بحرینی با تاکید بر مقطعی بودن گرانی گوجه فرنگی، اظهار داشت: بیشترین برداشت گوجه فرنگی مربوط به استان بوشهر است؛ به نحوی که تولید خارج از فصل این استان ( از ابتدای زمستان تاکنون) بالغ بر ۶۰۰هزار تن بوده است.

وی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بالغ بر ۵میلیون و ۲۵۰هزار تن گوجه فرنگی در کشور تولید شود. این در حالی است که در سال گذشته میزان تولید این محصول معادل ۵میلیون تن بوده است.