رییس سازمان بازرگانی استان تهران از کنترل بازار میوه و سایر اقلام مورد نیاز مردم در شب عید خبر داد و گفت: وزارت بازرگانی برای هفته دوم فروردین ماه برنامه ویژه توزیع میوه را دردست اجرا دارد.

عباس قلی‌زاده در گفت‌وگو با فارس به برپایی نمایشگاه بهاره در استان تهران و موفقیت آن در جلب رضایت مردم اشاره و عنوان کرد: با توجه به کیفیت و قیمت مناسب کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه، و بر اساس نظرسنجی‌ها، مردم از نمایشگاه بهاره امسال رضایت داشته‌اند. وی تاکید کرد: با ترفندی که امسال وزارت بازرگانی اجرا کرد، ذخیره‌سازی مناسبی برای میوه صورت گرفت که نتیجه این ترفند آرامش بازار میوه در روزهای اخیر است.

قلی‌زاده گفت: هم‌اکنون پرتقال و سیب با قیمت و کیفیت مناسب با بهای ۷۵۰ و ۷۰۰ تومان در واحدهای صنفی و میادین میوه و تره‌بار در حال عرضه است.

وی از شکست قیمت میوه در روزهای گذشته خبر داد و گفت: با عرضه فراوان میوه و تنظیم بازار مناسب، افرادی که قصد فروش میوه با بهای بالاتری را داشتند مجبور شده‌اند، میوه‌های خود را برای ضرر نکردن به بازار تزریق کنند.

رییس سازمان بازرگانی استان تهران به متعادل شدن بازار پودر شوینده در روزهای اخیر اشاره و تصریح کرد: با توزیع و عرضه بالای پودرشوینده با همکاری واحدهای تولیدی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، کمبود پودر اکنون برطرف شده است.

بنکدارها حذف شدند

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی با اشاره به طرح ذخیره سازی میوه و مرکبات گفت: ذخیره‌سازی میوه براساس الگوی جدید سال گذشته از سوی تشکل‌های تولیدی انجام شد و از سوی تشکل‌های توزیعی نیز به دست مصرف‌ کننده رسید که در واقع حلقه بنکدار، تعامل بین این دو گروه محسوب می‌شود.

صادق مفتح در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: همه اصناف ملزم به حضور در طرح توزیع میوه شب عید نبوده و این انتخاب در اختیار صنوف بوده است و کسانی که مایل به حضور در این طرح بوده‌اند در آن مشارکت کردند البته در سال جاری در اصل پرتقال دولتی توزیع نمی‌شود، بلکه با برقراری پل بخش تولید و توزیع امکان خرید مستقیم فراهم شد.

مفتح ادامه داد: در طرح مذکور بنکدار حذف شد و با ایجاد حلقه‌ای از مکانیزم کنترل قیمت، بدون اعمال فشار، بنکدار نیز مجبور به رعایت موارد شد.

وی با موفق توصیف کردن این طرح در مقایسه با قیمت‌های میوه در سال قبل گفت: در سال گذشته پرتقال به گران‌ترین قیمت (۴۵۰ ـ ۴۰۰تومان) از باغداران خریداری شد و به قیمت حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان در ایام نوروز در بازار عرضه شد در حالی که در سال‌های قبل میوه باغدار به قیمت کیلویی ۵۰ تومان هم خریداری می‌شد، بنابراین حذف بنکدار نفع تولید کننده را نیز به دنبال داشت.

مفتح تصریح کرد که در اجرای طرح مذکور از اهرم تعزیرات و بگیر و ببند هم استفاده نشده و با شناسایی واحدهای صنفی و ایجاد شبکه منتخب به مسوولیت اجرایی خود اصناف، صنف میوه فروش درگیر توزیع میوه شد در حالی که پیش از این خرید، ذخیره سازی و توزیع از سوی بنکدار انجام می‌گرفت.

مفتح درباره دلایل ایجاد بحران پودر شوینده در زمستان ۸۶ هم توضیحاتی را بیان کرد و گفت: بحران پودرشوینده به دلیل سرمای بی‌سابقه ایجاد شد به طوری که میزان تولید کارخانه‌های تولیدی ۲۵هزار تن در روز کاهش یافت، آب و گاز آنها قطع و حتی مواد اولیه مورد نیازشان در اثر سرما از بین رفت، همچنین به دلیل مشکلات حمل و نقل مواد پتروشیمی سوخت‌ جایگزینی به آنها نرسید.

وی عنوان کرد: تولید پودر در ماه‌های دی و بهمن به شدت کاهش یافت در حالی که کل تولید آنها در یک سال ۴۰هزار تن است در حال حاضر با توجه به تولید روزانه دو هزار تن به سرعت در حال افزایش تولید و تزریق آن در بازار هستند به همین دلیل نیز وضعیت بازار آن رو به بهبود بوده و نرخ بازار آزاد آن نیز کاهش یافته است.

وی در واکنش به انتقاداتی که از قیمت‌ها، وضعیت بازار و گرانی‌ها در جامعه مطرح است، تصریح کرد: ذات کار وزارت بازرگانی این است که وقتی خیلی خوب کار کنیم و همه چیز ایده‌آل باشد مردم حضور ما را احساس نمی‌کنند و اینکه به چه قیمتی آرامش بازار فراهم می‌شود به هیچ وجه مورد سوال نیست، اما تا مشکلی پیش می‌آید و یا کمبودی ایجاد می‌شود سریعا سوال شده و ما را صدا می‌کنند. برای مثال در بحث میوه در حال حاضر قیمت میوه معقول است و کسی نقش ما را حس نمی‌کند در حالی که پشت پرده تک‌تک کالاها هماهنگی‌های بسیاری انجام می‌گیرد. مفتح ادامه داد: وزارت بازرگانی ذاتا فرابخشی است و فرآیند عملکرد چندین بخشی خصوصی، تعاونی و برآیند و قیمت کالاها و وضعیت‌ بازار، کمبودها و غیره از چشم وزارت بازرگانی دیده می‌شود و حتی اگر در بخشی پیش‌بینی اشتباهی بوده و ماده اولیه کمتری برای تولید وارد شده خود را به شکل کمبود تولید، عرضه و افزایش قیمت نشان می‌دهد.