سالانه ۳۵میلیون دلار ارز برای واردات عینک طبی و آفتابی به صورت رسمی از کشور خارج می‌شود؛ این در حالی است که هنوز ارقام حاصل از واردات غیررسمی عینک منتشر نشده است. علیرضا یاوریان‌فر، رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان عینک در گفت‌وگو با «برنا» گفت: در حال حاضر آمار مشخصی از میزان تولید عینک در داخل وجود ندارد؛ اما طبق برآوردهای انجام شده تولید داخل فقط منحصر به تولید شیشه و فریم‌های خاصی است که در بخش نظامی مصرف می‌شود.

یاوریان‌فر با بیان اینکه عینک‌های آفتابی به عنوان یک کالای مصرفی در کشور تقاضای بسیار زیادی دارد، افزود: در حال حاضر ۵ تا ۷هزار واحد صنفی فروش عینک وجود دارد که اغلب عینک‌های وارداتی را عرضه می‌کنند.

به گفته وی حجم عظیمی از عینک‌های آفتابی که توسط دست‌فروشان واحدهای صنفی بدون پروانه کسب توزیع می‌شود، فاقد استاندارد بوده و از طریق قاچاق تامین می‌شود.

به گفته وی در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران کشورهای آلمان و ایتالیا برای تولید عینک به ایران آمدند، اما به دلیل عدم سودآوری سرمایه‌گذاری نکردند. یاوریان‌فر با بیان اینکه تعرفه واردات عینک در حال حاضر در شیشه عینک ۵ تا ۱۵درصد و در فریم ۲۵درصد است، گفت: افزایش مالیات و عوارض از جمله عوامل دیگری است که موجب افزایش قیمت عینک طبی و آفتابی در کشور شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ واحد صنفی غیرمجاز به دلیل تخلفات در سال‌جاری پلمب شدند، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل نبود نظارت بر دست‌فروش‌ها شاهد عرضه عینک‌های تقلبی در بازار داخل هستیم.

رییس اتحادیه فروشندگان عینک با اشاره به اینکه کارخانجات سازنده عینک در سطح جهان سالانه ۱۰ تا ۲۰درصد قیمت‌های تولیدی خود را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از واحدهای صنفی غیرمجاز با سوءاستفاده از این موقعیت عینک‌های طبی را با سود ۵۰ تا ۶۰درصد به فروش می‌رسانند.