چابهار، دروازه ورود به جنوب شرق آسیا

گروه بازرگانی- چابهار، به عنوان حلقه تکمیلی زنجیره محور ترانزیت شرق کشور در بعد ملی و فرا ملی به ترتیب نقطه اتکا توسعه محور شرق و پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه و کشورهای جنوب شرق آسیا برای ورود به بازارهای جهانی محسوب می‌شود.

به گزارش ستاد خبری جشنواره بزرگ نوروزی چابهار، این منطقه به دلیل موقعیت ممتاز و ویژه استراتژیکی دروازه کشور جهت ورود به آب‌های بین‌المللی و مبدا مسیرهای ترانزیتی غیرقابل رقابت با اراضی پهناور و مستعد سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گوناگون است، این در حالی است که شرایط ویژه آب و هوایی با طبیعتی زیبا و دیدنی، چابهار را به منطقه نمونه گردشگری تبدیل کرده است. منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت ۱۴‌هزار هکتار در شرق خلیج چابهار در کنار شهر بندری چابهار و دریای عمان واقع شده که بخشی از اراضی آن برای فعالیت‌های صنعتی و همچنین بازرگانی، تجاری، خدمات، مسکونی، توریستی و... با اهدافی چون انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال، حضور فعال در بازارهای جهانی و... اختصاص یافته است.

منطقه آزاد چابهار دارای امتیازات و تسهیلات قانونی برای سرمایه‌گذاری است که می‌توان به امکان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به هر میزان، تضمین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در منطقه بر اساس مکانیزم مندرج در قانون مناطق آزاد، آزادی ورود و خروج سرمایه و سود حاصله از فعالیت‌های اقتصادی، معافیت‌های مالیاتی ۱۵ ساله بر درآمد و دارایی، ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین‌آلات، مجاز بودن ورود و تخلیه کالا به منظور ترانزیت خارجی و... اشاره کرد.

دسترسی به فرودگاه و راه‌های زمینی مناسب، وجود معادن مختلف غنی در ایران و دسترسی به کنسانتره آنها، قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در اسکله‌های موجود، دسترسی به مصالح ساختمانی ارزان قیمت و انرژی فسیلی، نزدیکترین مسیر به کشورهای آسیای میانه برای ترانزیت و... از دیگر مزایای این منطقه است.

گفتنی است ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه از جمله زمستان معتدل توام با هوای مطبوع، سواحل زیبا، طبیعت بکر و آثار تاریخی و باستانی شرایطی را فراهم آورده که این منطقه به استراحتگاه زمستانی علاقمندان تبدیل شده است.

کوه‌های مریخی، تالاب لیپار و صورتی، ساحل صخره ای، گل افشان‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، ساختمان تلگراف، گنبد سید غلام رسول، روستای تیس، اسکله‌های شهید بهشتی و کلانتری و اسکله‌های ماهیگیری، جنگل حرا، خلیج چابهار، رودخانه باهوکلات و... از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه زیبا به شمار می‌رود.