ارزش تجارت کشورمان با کشورهای عضو دی ۸ در ده ماهه سال جاری به ۲‌میلیارد و ۴۹۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴‌درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، ارزش تجارت کشورمان با اعضای دی۸ در ۱۰ ماهه سال گذشته ۲‌میلیارد و ۱۰‌میلیون و ۵۲۶‌هزار دلار بود که این میزان در سال جاری ۴۸۳‌میلیون و ۲۷۴‌هزار دلار افزایش یافته است. این گزارش حاکی است: در این مدت ۸۸۲‌میلیون و ۱۱۶‌هزار دلار انواع کالا به مقصد کشورهای عضو دی۸ صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/۲۲‌درصد رشد داشت. صادرات کشورمان به کشورهای عضو در ۱۰ ماهه سال گذشته ۷۱۹‌میلیون و ۷۳۴‌هزار دلار بود. جمع ۵ قلم کالای عمده صادرات کشورمان در این مدت به مقصد این کشورها ۳۲۳‌میلیون و ۷۳‌هزار دلار بود.

این گزارش می‌افزاید: براساس آمار وزن کالاهای صادر شده به اعضای دی۸ در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۳‌درصد کاهش داشته است، اما ارزش صادرات کشورمان ۲۳‌درصد افزایش یافته است. همچنین در این مدت یک‌میلیارد و ۶۱۱‌میلیون و ۶۸۴‌هزار دلار انواع کالا از کشورهای عضو دی۸ به ایران صادر شد. بر این اساس واردات کشورمان از این کشورها در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۲۴‌درصد رشد داست. سیگار با اختصاص ۶۴‌میلیون و ۱۳۴‌هزار دلار عمده‌ترین کالای وارداتی از کشورهای عضو دی۸ بود. تخته فیبر با ۵۵‌میلیون و ۶۷۹‌هزار دلار، کاغذ و مقوا با ۵۱‌میلیون و ۲۴۸‌هزار دلار، برنج با ۳۶‌میلیون و ۸۴۹‌هزار دلار و لوله از آهن یا از فولاد با ۳۵‌میلیون و ۳۷۳‌هزار دلار عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان از کشورهای عضو دی۸ بود. مجموع ۵ قلم کالای عمده وارداتی ذکر شده در ۱۰ ماهه سال جاری از کشورهای عضو دی۸ به میزان ۲۴۳‌میلیون و ۲۸۲‌هزار دلار ارزیابی شده است.