دولت می‌تواند بنزین ارزان به مردم بدهد

شبنم آذر

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در یک نشست خبری به تشریح دیدگاه‌های این اتحادیه در زمینه ورود فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به بورس، تشکیل بورس نفت، نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، عرضه بنزین آزاد، واگذاری پالایشگاه‌ها به بخش‌خصوصی و حذف جوایز صادراتی فرآورده‌های نفتی از سوی سازمان توسعه تجارت و نیز رفتار گمرک پرداخت. پایان حرف و حدیث‌ها با ورود قیر به بورس

در ابتدای این نشست که با حضور رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و دبیرکل این اتحادیه برگزار شد، سید حمید حسینی با ابراز خرسندی از ورود بسیاری از فرآورده‌های نفتی به بورس کالا این تصمیم را اقدامی مثبت در مسیر اصلاح نظام قیمت‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که به این وسیله راه‌ها برای اصلاح دیگر مشکلات فعالان اقتصادی این عرصه گشوده شود.

این فعال بخش‌خصوصی این اقدام دولت را اقدامی شجاعانه خواند و گفت: از این طریق با نزدیک شدن قیمت داخلی فرآورده‌ها به قیمت صادراتی، سرمایه‌گذاری در این حوزه منطقی می‌شود.وی گفت: این اقدام در حالی صورت گرفت که تخصیص یارانه، برخی از این کالاها از جمله قیر بر صادرات اثر منفی گذاشته بود و علاوه بر این، شایعات بسیاری در زمینه قاچاق قیر پراکنده شده بود.

حسینی با بیان اینکه در نتیجه این تحول قیمت قیر سه برابر افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: قطعا وزارت راه و شهرداری‌ها به عنوان مهم‌ترین مصرف‌کنندگان قیر با این افزایش قیمت دچار مشکل خواهند شد، ولی در نتیجه مذاکرات انجام شده این دو نهاد قیمت پایه بورس را برای خرید پذیرفته‌اند.

وی از دیگر مزایای این اقدام در زمینه قیر را ساماندهی قیمت و نیز کم شدن مصرف قیر دانسته و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته دنیا مصرف قیر در راهسازی ۳درصد است که این میزان در کشور ما به ۶ تا ۷درصد می‌رسد.

حسینی ادامه داد: لازم به ذکر است، با وجود رشد ۳۰۰درصدی قیمت قیر افزایش قیمت آسفالت ۵۰درصد خواهد بود.

وی وارد کردن کالاهای صادراتی به بورس و رساندن قیمت‌های پایه به قیمت‌های بین‌المللی را راهی برای ایجاد رقابت سالم دانست.

نفت را ملی کنید

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر اعتراض اعضای این اتحادیه را نسبت به نحوه تشکیل بورس نفت اعلام و تصریح کرد: براساس قانون شرکت مادر تشکیل دهنده بورس نفت نمی‌تواند بیش از ۵/۲درصد از سهام بورس را دارا باشد و این در حالی است که عمده سهام بورس نفت به صندوق بازنشستگی شرکت نفت و سازمان تامین اجتماعی تعلق دارد.

وی افزود: ما معتقدیم باید راه برای ورود همه به این بورس باز شود و سهام سازمان‌های مذکور به سهام قانونی تقلیل یابد.

حسینی گفت: اگر دولت درصدد شفاف‌سازی است انتظار داریم طی سال آینده بورس نفتی با شرایط عادلانه شکل بگیرد و فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی به جای حضور در بورس کالا در این بورس وارد شوند.

این فعال بخش خصوصی در ادامه گفت: بسیاری معتقدند که نفت، ملی نشده و زمانی ملی می‌شود که ایرانیان در همه امور وابسته به نفت، سهیم شوند و نه تنها در بخشی از آن. اما متاسفانه ما حتی هنوز قیمت پایه نفتی نداریم و مبنای قیمت را براساس دیگر کشورها محاسبه می‌کنیم.

این در حالی است که اگر بورس نفت منطقه‌ای شکل بگیرد، ایران می‌تواند خود از مبنای قیمت پایه نفتی برخوردار شود.

برگزاری نمایشگاه را به اتحادیه بسپارید

سیدحمید حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست مطبوعاتی از دولت خواست تا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی را به این اتحادیه واگذار کند.

وی تشریح کرد: با وجود این که این اتحادیه ۲ سال است که متقاضی برگزاری این نمایشگاه است ولی دولت برگزاری این نمایشگاه را به مدت ۳ سال به وزارت نفت واگذار کرده است.

حسینی افزود: اگر دولت به تشکل‌گرایی معتقد است، انتظار داریم برگزاری این نمایشگاه را به تشکل مربوطه که به عنوان تشکل برگزیده از سوی دولت نیز معرفی شده، واگذار کند.

آماده همکاری با دولت برای واردات بنزین هستیم

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه دولت به این نتیجه رسیده است که توان ادامه وضعیت فعلی در ارائه بنزین را ندارد اعلام آمادگی کرد که در مرحله واردات بنزین اتحادیه مربوطه با دولت همکاری کند. وی افزود: در جلسه‌ای که با اعضای اتحادیه به این منظور تشکیل شد بر این امر متفق شدیم که در صورت توافق دولت در این امر کمک کار دولت باشیم.

وی افزود: در حال حاضر دولت ناچار شده است که با استفاده از منابع شرکت نفت، ۴میلیارد دلار یارانه واردات بنزین بدهد.

وی گفت: البته در صورت مشارکت با دولت باید از امکانات دولت برای واردات استفاده شود. حسینی زمان حاضر را نامناسب‌ترین زمان برای واردات بنزین دانست؛ چرا که بنزین در اوج قیمت خود قرار گرفته است. وی قیمت هر تن بنزین در بازار جهانی را ۸۰ دلار اعلام کرد و گفت براین اساس واردات بنزین تا بنادر کشور با قیمت هر لیتر ۶۲۰ تومان تمام می‌شود و براین اساس دست‌کم با قیمت ۷۰۰تومان به دست مردم خواهد رسید.

وی متوسط قیمت هر لیتر بنزین وارداتی در سال گذشته را ۴۶۰ تومان اعلام کرد و گفت: دولت باید بپذیرد که نمی‌تواند پایه قیمت ثابتی برای بنزین اعلام کند و بهتر است که قیمت بنزین فعلا به شکل فصلی، یا ماهانه اعلام شود.

حسینی افزود: از زمان اجرای طرح کارت‌سوخت تا کنون ۶۰میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که ۴۲میلیون لیتر آن تولید داخل و ۱۸میلیون لیتر وارداتی بود. وی گفت: دولت توان آن را دارد که با توجه به تولید داخل و نیز با همکاری بخش خصوصی برای واردات، بنزین را با قیمت پایین در اختیار مردم بگذارد.

خرید پالایشگاه بدون همکاری بانک‌ها غیرممکن است

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، ‌گاز و پتروشیمی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه واگذاری پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی گفت: سازمان خصوصی‌سازی به این جمع‌بندی رسیده است که پالایشگاه‌ها را واگذار کند و به این منظور در حال اصلاح قیمت فروش و تعیین قیمت خوراک است.

وی خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سال۸۷ پیش‌بینی کرده است که برای قیمت خوراک پالایشگاه‌ها تا ۶درصد تخفیف در نظر بگیرد،

چرا که تجهیزات تعدادی از پالایشگاه‌ها مانند پالایشگاه‌های کرمانشاه، لاوان و بندرعباس فرسوده هستند و پیش از واگذاری یا نیاز به اصلاح اساسی دارند یا ضروری است که تخفیف ویژه‌ای برای خوراک آنها در نظر گرفته شود.

وی گفت بر این اساس مقداری از واحدهای پتروشیمی با ۳۰‌درصد تخفیف واگذار می‌شوند.

مافیای نفتی وجود ندارد

حسینی در پاسخ به خبرنگاری که درباره وجود مافیای نفت سوالاتی مطرح کرد، گفت: شرکت نفت به دلیل رعایت منافع ملی اصولا شرکت بسته‌ای است و بر همه قراردادهای آن مهرسری می‌خورد که این امر طبیعی و قانونی است.

وی تصریح کرد:‌ مقامات مسوول کنترل کافی بر عملکرد وزارت نفت دارند و طرح چنین شایعاتی به نفع هیچ‌کس نیست.

حسینی تاکید کرد: چیزی به نام مافیای نفتی وجود خارجی ندارد و این شایعات پیش‌تر نیز درباره سوآپ گفته می‌شد که همه دیدیم سوآپ نیز پس از حصول اطمینان شرکت نفت از توان بخش‌خصوصی وارد بورس شد.

گمرک سوآپ را نمی‌پذیرد

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به طرح مشکل این اتحادیه با سازمان توسعه تجارت پرداخت و نسبت به حذف جوایز صادراتی فرآورده‌های نفتی گلایه کرد.

وی در زمینه تعامل گمرک با فعالان اقتصادی نیز گفت: متاسفانه گمرک بحث سوآپ را نمی‌پذیرد چون معتقد است قانونی نیست، از سوی دیگر بخشنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق را اجرا نمی‌کنند. وی تصریح کرد: گمرک نقش خود را به عنوان دستگاه مجری فراموش کرده و نقش تصمیم‌گیری را برای خود قائل است، در حالی که نباید وارد حوزه تصمیم‌گیری شود و نیز نباید برداشت‌های خودش را از قانون داشته باشد.

این فعال بخش‌خصوصی در ادامه اقدام گمرک را برای حل مشکل رسوب کالا در بندرعباس اقدام مثبتی خواند و افزود: گمرک با اعلام فراخوان و نیز مقرر کردن تن‌خواهی برای حمل کانتینرها از بندرعباس کار واردکنندگان را تسهیل کرده است که این اقدام جای تشکر دارد. وی شبهات ایجاد شده نسبت به سازمان گمرک دربرداشت نادرست این سازمان از لغو ۵ روزه ضرورت حواله برداشت قیر برای صدور این کالا را سوء‌تفاهم دانست و گفت: آمار نشان می‌دهد که برخلاف مطالبی که رسانه‌ها و نیز سازمان بازرسی کشور درج کرده طی این پنج روز صدور قیر از روال عادی برخوردار بوده و هیچ نوع سوء‌استفاده‌ای از این سوء‌تفاهم ایجاد شده در گمرک نشده است.

حسینی گفت: آمار نشان می‌دهد که در ۹ماهه سال‌جاری ۵۸۰هزار تن قیر از کشور صادر شده است که طی آذرماه که به مدت ۵ روز ضرورت حواله برداشت قیر برای صدور لغو شد و صدور قیر روند ماهانه ۶۰هزار تنی را طی کرده است.

در ادامه این نشست جلیل نیک‌نژاد، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز در زمینه واگذاری پتروشیمی رازی به خریداران ترک گفت: خریداران ترک با حمایت بانک ترکیه‌ای موفق به خرید پتروشیمی رازی شدند و به این ترتیب پای خارجی‌ها به صنعت نفت کشور باز شد.

وی گفت: واگذاری پتروشیمی رازی که سهم عمده‌ای در پتروشیمی کشور دارد، بسیار حائز اهمیت بود و این اقدام نشان داد که راه‌ها برای ورود بیشتر بخش‌خصوصی ایران به این صنعت هموار شده است.

نیک‌نژاد در پاسخ به این که چرا بخش‌خصوصی ایران توان خرید پتروشیمی رازی را نداشت، گفت: متاسفانه سیستم بانکی در ایران از بخش‌خصوصی حمایت نمی‌کند و طبیعی است که بخش‌خصوصی توان پرداخت ۱۳۰میلیارد تومان قسط اولیه این واحد را به تنهایی ندارد.

وی گفت: با حلقه مفقوده تامین مالی و حمایت بانکی نمی‌توان از بخش‌خصوصی ایران انتظار چنین خریدهایی را داشت.

وی در ادامه گفت: طی دو سال گذشته بانک‌های خصوصی در جهت حمایت از بخش‌خصوصی اقدام به پرداخت وام و مشارکت کردند که متاسفانه بانک مرکزی جلوی این اقدام بانک‌ها را گرفت.

این فعال بخش‌خصوصی در پایان گفت: البته دولت در بودجه سال ۸۷ مبلغی معادل ۱۰میلیارد دلار را برای ورود بخش‌خصوصی به عرصه های جدید پیش‌بینی کرده است، ولی در شرایط بین‌المللی موجود بعید است که این رقم بتواند از منابع بانک ملی تامین شود.

از سخنان رییس بانک مرکزی متعجبم

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در ادامه از تشکیل بانک نفت خبر داد و این اقدام را مثبت ارزیابی کرد.

وی در ادامه گفت: بسیاری از صنایع دارای بانک تخصصی هستند و ما امیدواریم بانک نفت بتواند معاملات نفتی را ساماندهی کند. نیک‌نژاد در ادامه نسبت به اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره تکذیب تشکیل بانک نفت ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: چنین تکذیبی جای تعجب دارد، زیرا در وزارت نفت این بحث به طور جدی مطرح است و حتی سرمایه اولیه ۱۵میلیارد دلاری آن نیز تصویب شده است.