اوکراین به WTO پیوست

گروه بازرگانی- شورای عمومی سازمان تجارت جهانی با عضویت اوکراین در این سازمان موافقت کرد. به گزارش سایت WTO، پاسکال لامی ‌گفت: عضویت اوکراین موجب تقویت نظام تجارت چندجانبه و فراهم‌سازی زمینه‌های رشد اقتصادی در این کشور می‌شود. ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهور اوکراین نیز عضویت در این سازمان را نقطه عطفی تاریخی برای کشورش قلمداد کرد و آن را زمینه‌ساز توسعه و شکوفایی تجاری دانست. اوکراین از سال ۱۹۹۳ منتظر پذیرش عضویت خود در این سازمان است و از قرار معلوم حدود یک ماه دیگر رسما وارد بزرگ‌ترین سازمان تجاری جهان می‌شود.

این کشور باید تا سال ۲۰۱۳ نرخ حقوق گمرکی خود را بین صفر تا ۵۰درصد تنظیم کند. نرخ متوسط تعرفه‌های محصولات کشاورزی و صنعتی در این کشور به ترتیب ۶۶/۱۰درصد و ۹۵/۴درصد است. بالاترین و پایین‌ترین تعرفه‌های موجود مربوط به شکر و دانه‌های روغنی است که به ترتیب ۵۰ و ۳۰درصد برآورد شده است. این کشور در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد. جمعیت آن ۶/۴۶میلیون نفر است.

تولید ناخالص داخلی (GDP) آن نیز در سال ۲۰۰۶، ۱/۱۰۶میلیارد دلار تخمین زده شده است. (بر اساس آمار بانک جهانی) در همین سال ارزش صادرات کالاهای این کشور ۳۸میلیارد و ۳۶۸میلیون دلار بوده و ارزش واردات آن ۴۵میلیارد و ۳۵هزار دلار. فلزات، سوخت و محصولات پتروشیمی، شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، فرآورده‌های کشاورزی از عمده‌ترین اقلام صادراتی اوکراین است. اتحادیه اروپا، روسیه، ترکیه، بلاروس و آمریکا شرکای اصلی اوکراین به شمار می‌آیند.