گروه بازرگانی- نخستین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات و در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی با حضور سفیر افغانستان، عضو هیات‌‌‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور و جمعی از تولید‌کنندگان سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در جزیره کیش افتتاح شد. در آغاز مراسم افتتاحیه این نمایشگاه چمنزار، عضو هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش نمایشگاه را فرصتی برای گردهم ‌آمدن تولیدکنندگان و محققان برای معرفی دست‌آوردهای خود دانست. وی گفت:‌ در این نمایشگاه ۵۲شرکت داخلی و خارجی انواع محصولات خود را در فضایی به وسعت ۵هزار متر‌مربع به نمایش گذاشته‌اند که از جمله شرکت‌های خارجی نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، آلمان و هند هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: باتوجه به اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ فعالیت‌های بخش خصوصی در تولید و صادرات این صنعت در کشور رونق یابد.

علی شالباف، مدیرعامل شرکت «صف‌آوا» برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیز سخنران بعدی این مراسم بود.

وی رشد جمعیت، رشد احداث واحدهای مسکونی و صنعتی، لزوم توجه به پاکیزگی هوایی و بهینه نمودن انرژی را عوامل ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان تجهیزات سرمایشی و گرمایشی دانست و جزیره کیش را یکی از نقاط ثقل کشور برای صادرات این محصولات عنوان کرد.

غرضی، رییس سازمان نظام مهندسی کشور نیزدر این مراسم گفت: در سال ۱۳۵۶ تعداد منازل مسکونی کشور پنج‌و‌نیم میلیون واحد اعم از شهری و روستایی بود. در آن سال یکصد و پنجاه هزار واحد مسکونی ساخته شد و دولت آن سال را سال موفقی در تولید مسکن می‌دانست. غرضی تشریح کرد: در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به دلیل نبود امکانات و شرایط خاص کشور ساخت تک‌واحدی رونق پیدا کرد؛ اما طی سال‌های بعد هر آنچه در آن سال‌ها ساخته، شد تخریب و آپارتمان و برج جایگزین واحدهای مسکونی و تجاری شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه طی سال ۷۰ ساخت‌و‌ساز در کشور نظامند شد، گفت: امروزه و در آینده، یعنی طی سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ هر چه را می‌سازیم، مصرف می‌کنیم و هنوز مساله مسکن از مسائل جدی کشور است. غرضی خاطرنشان کرد: با وجود عرضه سالانه ۴۰میلیون تن سیمان و ۱۵میلیون تن آهن متاسفانه همچنان بازار مکاره امکان تثبیت قیمت‌ها را نمی‌دهد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر لزوم استفاده از تخصص در توسعه مسکن کشور گفت: هر کس تصور کند مسکن مقوله‌ای است که بدون متخصص می‌تواند رشد کند، دچار همین شرایط بحرانی می‌شود که ما در ایران طی ۵۰سال گذشته شده‌ایم.

وی افزود: هر انسانی در جهان سوم به طور متوسط تنها می‌تواند یک واحد مسکونی داشته باشد و این واحد مسکونی ساخته شده در جهان سوم حداکثر عمر مفید ۲۵سال دارد؛ در حالی که در کشورهای صنعتی عمر مفید اسکلت ساختمان ۳۰۰سال است. وی با بیان این که این روش منتج به مصرف کلیه بودجه عمرانی و جاری کشور ‌طی دهه‌های‌ اخیر شده است، بر لزوم تقویت تخصص در ساخت‌وساز تاکید کرد.

غرضی با اشاره به اهمیت نقش تاسیسات و فناوری سرمایشی و گرمایشی در توسعه ساختمان گفت: متاسفانه در ایران استفاده از تکنولوژی در ساختمان‌ها هزینه‌بر است و این در حالی است که دست‌اندرکاران امر مسکن باید متوجه باشند اهمیت تکنولوژی تا چه اندازه بر کیفیت و عمر مسکن خواهد افزود.

وی با بیان این که من به عنوان کسی که در شرایط بحرانی امور دیگر راه‌حل‌ها برایم نامشخص شده است از ۲۰۰هزار نفر عضو نظام مهندسی کشور خواست کارفرمایان را در رعایت اصول ساخت‌وساز و آموزش نیروی انسانی تشویق کنند. وی در ادامه گفت: ۴۵۰میلیون جمعیت اروپایی روزانه ۶۰۰میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند؛ در حالی که در ایران با ۷۰ میلیون جمعیت روزانه ۴۵۰میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود.