نباید هزینه سیاسیون به اقتصادیون تحمیل شود

گروه بازرگانی: بحث‌هایی که در حاشیه موضوع هسته‌ای ایران پیش آمده است و به درازا کشیدن آن این ضرر را دارد که ممکن است نفع سیاسی کوتاه‌مدت بعضی کشورها، ضررهای بلند‌مدتی را برایشان به همراه داشته باشد، زیرا وقتی راه تعامل تکنولوژیک بسته شد به این معناست که کشورهای دیگر امکان تعامل تکنولوژیک را از دست می‌دهند. محمد نهاوندیان دیروز خبرنگاران را به اتاق ایران دعوت کرد تا نتایج سفر چهار روزه به انگلستان را تشریح کند. . به گفته نهاوندیان این سفر پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴، فرصتی برای معرفی دوران جدید اقتصادی ایران بود و نتایج بسیار مثبتی در پی داشت.

رییس اتاق ایران یادآور شد: نکته اصلی مورد تاکید در این سفر، این بود که کشور ایران به سبب ایجاد یک تحول اقتصادی دارای فرصت عظیمی برای سرمایه‌گذاری است و ویژگی خاص این مرحله جدید این است که بخش خصوصی نقش آفرین اصلی دوران جدید محسوب می‌شود و به همین جهت، تحقق چشم‌اندازهای ۲۰‌ساله کشور به صورت جدی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به چشم‌انداز ترسیم شده، ایران در آستانه امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری بلندمدت در مقیاس صدها میلیارد دلار است و وجود چنین فرصتی در اقتصاد ایران، بسیار مورد توجه فعالان اقتصادی است.وی تاکید کرد: به سبب حضور پر رنگ بخش خصوصی در مناسبات اقتصادی بین‌المللی روابط اقتصادی باید هرچه بیشتر اقتصادی و هرچه کمتر سیاسی باشد و منطق اقتصادی بر روابط اقتصادی بین المللی حاکم شود و همکاری‌های اقتصادی افزایش یابد.

نهاوندیان توضیح داد: این معیار و مبنا بسیار مورد توجه و توافق است تا مناسبات اقتصادی فارغ از مشکلات سیاسی پیگیری شود. رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: جامعه بازرگانی و اقتصادی ایران به خوبی متوجه است که هرچه فضای مناسبات بین‌المللی اقتصادی رقابتی تر شود به نفع کشور است و نباید روابط اقتصادی خارجی محدود و منحصر به چند کشور خاص شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت داشتن نفع مشترک در روابط اقتصادی، کشورهایی که بتوانند در قراردادهای بلندمدت ایران شرکت کنند به منافع خود می‌رسند و از سوی دیگر کشور ایران نیز به تحقق همه برنامه‌های بلند‌مدت خود نائل می‌شود و باید تاکید کرد که جامعه اقتصادی ایران به هیچ وجه گزینه‌های اقتصادی خود را بسته و محدود نخواهد کرد. وی تصریح کرد: در رابطه با مساله تحریم باید توجه کرد که مساله هسته‌ای ایران در ذات خود مساله‌ای تکنولوژی و اقتصادی بود که بعضی حساسیت‌ها آن را به مساله سیاسی تبدیل کرد، اگر مسوولان سیاسی ناموفق به حل مسایل با وسایل سیاسی بوده‌اند؛ چرا باید آن را به حوزه اقتصادی تعمیم دهند؟

وی درخصوص وظیفه جامعه اقتصادی در مقابله با سیاسی شدن تحریم‌ها یادآور شد: جامعه اقتصادی باید تلاش کنند تا هزینه‌های سیاسیون به اقتصادیون تحمیل نشود.وی این نکته را از جمله نکات مورد توجه در مذاکرات با انگلیس بر شمرد تا بیش از این به روابط اقتصادی بخش خصوصی طرفین فشار تحمیل نشود. وی با بیان این مطلب که «لندن پایتخت مالی دنیاست» گفت: از این جهت در حفظ اعتماد بین‌المللی و حراست از شفافیت مالی در سیستم مالی بین‌المللی بیش از همه انگلیس باید حساس باشد و فشارهای فرا قطعنامه‌ای برخی کشورها به بانک‌ها و موسسات مالی بعضی کشورها که شفافیت روابط مالی و بین‌المللی از آن لطمه می‌بیند مساله‌ای است که انگلیس نباید نسبت به آن بی‌توجه باشد.

وی با انتقاد از پیشنهاد برخی کشورها برای صدور قطعنامه دیگری علیه ایران، دلایل آن را موجه ندانست و اظهار کرد: در چند ماه اخیر دو رویداد مثبت اتفاق افتاده است که موجب پیشرفت مذاکرات شده است و توافق بین ایران و آژانس برای حل مسایل، منجر به ارائه گزارش‌های مثبت از سوی آژانس شده است. از طرف دیگر گزارش سازمان برآورد اطلاعات ملی (NIE) موجب شده است که آژانس‌های اطلاعاتی کشوری که بیشترین نگرانی را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشت، اعلام کند در حال حاضر جای نگرانی وجود ندارد. بنابراین دلیلی برای شتاب بیش از حد برای تصویب قطعنامه پیش از ارائه گزارش نهایی آژانس وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین از تمایل انگلیس‌ها برای اعزام هیات‌های تجاری به ایران خبر داد و افزود: در دیدار با انجمن خاورمیانه انگلیس، رییس و اعضای این انجمن تمایل زیادی به فرستادن هیات‌های متشکل از شرکت‌های بزرگ انگلیس به ایران داشتند، همچنین اتاق بازرگانی مشترک انگلیس و ایران نیز تمایل خود را در این زمینه ابراز کرد. به گفته وی این گونه رفت و آمدها و دیدار نزدیک فعالان اقتصادی انگلیس با شرایط ایران، تنها راه ایجاد تسامح است.

نهاوندیان تاکید کرد: تصور اینکه کم کردن روابط اقتصادی می‌تواند به حل و فصل اختلافات سیاسی کمک کند، بیهوده است. وی تنها راه حل مشکلات سیاسی را افزایش تعاملات اقتصادی قلمداد کرد و افزود: تنها از طریق تعامل مثبت در روابط اقتصادی و با تکیه بر منافع مشترک اقتصادی می‌توان تفاهم سیاسی مشترک ایجاد کرد.

به گفته نهاوندیان در این سفر مسائل سیاسی از آن جهت مورد بحث قرار گرفت که اثر آن را بر روی مسائل اقتصادی کاهش دهیم. همچنین در مورد این مساله بحث شد که طرفین موانع را برای رابطه فعالان اقتصادی دو طرف برطرف کنند.

وی ادامه داد: مسوولان اقتصادی انگلستان نیز کاملا در مورد این قضیه با ما تفاهم داشتند که باید فارغ از مسائل سیاسی، تجارت کنیم. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که محدودیت‌های ایجاد شده توسط برخی کشورهای اروپایی را ناشی از اقتضائات اقتصادی این کشورها دانست، گفت: موضع مقامات انگلیس این بود که برخی تصمیمات بانکی آنها صرفا یک تصمیم تجاری و ناشی از فشار طرف دیگر اقتصادی آنهاست و دلیل این امر نیز تحمیل سیاست خارجی یک کشور بیگانه به آنها است.

نهاوندیان اظهار کرد: در فضای جهانی شدن، این سیاست خارجی، سیاستی نیست که جامعه بین‌المللی روی آن تصمیم گرفته باشد؛ بلکه در واقع تحمیل یک کشور خاص است که قابل ادامه نیست و به یکپارچگی و شفافیت سیستم مالی بین‌المللی صدمه خواهد زد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، وقتی اعتبارات اسنادی دچار مشکل و کندی باشد، راه‌های دیگری جست‌وجو می‌شود و آن راه‌ها هزینه‌های اضافی را تحمیل می‌کند، اما هدف از اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران فقط افزایش هزینه مبادله نبود؛ بلکه می‌خواستند با این فشارها رفتار سیاسی ایران را تغییر دهند که قطعا به این نتیجه نرسیده‌اند. نهاوندیان با بیان اینکه مبادلات بین‌المللی قابل تحریم نیستند، اذعان کرد: رفتار سیاسی در عصر جهانی شدن باید بیشتر به سمت اجماع برود، چراکه دوران تحمیل و یکجانبه‌گرایی به سر آمده است. وی توصیه کرد؛ عقلانیت در روابط اقتصادی بین‌المللی حاکم شود.

نهاوندیان در پاسخ به خبرنگار دیگری اظهار کرد: تمام هدف و محتوای مذاکرات ما با طرف‌های انگلیسی این بود که بگذاریم روابط اقتصادی دو کشور با منطق اقتصادی و بر مبنای تامین منافع متقابل اقتصادی پیش برود. وی تاکید کرد: این سفر نه تنها سیاسی نبود؛ بلکه تلاش شد تا از سایه انداختن مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی جلوگیری شود که میزان تاثیر این مذاکرات را در افزایش تبادل هیات‌های تجاری و توسعه مبادلات اقتصادی دو طرف مشاهده خواهیم کرد.