پگاه آفرین‌زاد - هفتمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در تهران در حالی برگزار می‌شود که مرگ آرام ۷۹ دلفین طی سه ماه گذشته در نوار ساحلی خلیج‌فارس به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شده است. این نمایشگاه با یک وقفه دوساله از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه سال‌جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. به گفته معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست که در کنفرانس خبری پیرامون برگزاری این نمایشگاه سخن می‌گفت، تغییر دولت و تغییرات مدیریتی در سطح سازمان محیط‌زیست عامل اصلی عدم برگزاری نمایشگاه در دو سال اخیر بوده است.

حسن اصیلیان، از حضور دو وزیر محیط‌زیست ایتالیا و اندونزی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این نمایشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲۶وزارتخانه و سازمان مختلف کشورمان نیز حضوری فعال در این نمایشگاه خواهند داشت.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که ۵۰۰شرکت داخلی و خارجی در هفتمین نمایشگاه ثبت نام کنند که مساحتی حدود ۱۵هزار مترمربع برای آنها در نظر گرفته شده است.معاون انسانی سازمان محیط‌زیست، بحث تحریم‌های موجود بین‌المللی را مطرح کرد که مشکلاتی را برای حضور شرکت‌های خارجی به وجود آورده است. اصیلیان یادآوری کرد: گرچه زمان برگزاری نمایشگاه نامناسب است و از هوای سرد بهمن‌ماه گریزی نیست، اما از لحاظ منطقه‌ای و جهانی بررسی کرده‌ایم که همزمان با برپایی این نمایشگاه، نمایشگاهی دایر نباشد.

علیرضا اسلامی، مدیر اجرایی هفتمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست نیز در این نشست از دستاورد‌های علمی و عینی شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه خبر داد و اعلام کرد: حضور شرکت‌های خارجی فقط در حد کاتالوگ و بروشور نیست، بلکه از آنها خواسته‌ایم که حضوری جدی داشته باشند و نتیجه تحقیقات و پژوهش‌هایشان را در زمینه‌های مختلف محیط‌زیست به صورت عینی و ملموس به معرض نمایش بگذارند. به اعتقاد اسلامی اگر در روند برگزاری نمایشگاه وقفه ایجاد شود باید برای برگزاری مجددش از صفر شروع کنی ولی نمایشگاه هفتم از روند رو به رشدی از نظر کمی و کیفی برخوردار است. وی در ادامه سخنانش از رایزنی‌‌های صورت گرفته با کشورهای خارجی برای حضور نمایندگانشان در این نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: تاکنون کشورهای فرانسه، ژاپن، هلند، سوئیس، هندوستان، آلمان، چین و روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند.

اسلامی به تفاوت این نمایشگاه با سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: انتخاب وزارتخانه و وزیر سبز از ابتکارات هفتمین دوره نمایشگاه است. وی در توضیح شاخصه‌های انتخاب وزیر سبز عنوان کرد که هر وزارتخانه‌ای که در صدد به حداقل رساندن اثرات زیانبار زیست‌محیطی باشد و به محیط‌زیست و آموزش‌های مربوط به حفظ محیط‌زیست اهمیت بدهد در اولویت انتخاب قرار دارد.

مجری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست ارائه آخرین دستاوردها و پژوهش‌ها در زمینه محیط‌زیست، به روز کردن سیستم‌های سازگار با محیط‌زیست، ایجاد رقابت میان شرکت‌ها در خصوص راهکارهای زیست‌محیطی‌ و تبادل اطلاعات زیست‌محیطی میان صنایع را از اهداف برگزاری این نمایشگاه ذکر کرد.وی همچنین از برگزاری سمینارهای تخصصی محیط‌زیست در حاشیه نمایشگاه خبر داد و تصریح کرد: این سمینارها با عناوین قوه قضائیه و محیط‌زیست، پسماند، صنعت و محیط‌زیست، نفت و انرژی و محیط‌زیست، اکوتوریسم و محیط‌زیست برگزار خواهد شد.