رییس اتحادیه باغداران گفت: به‌رغم افزایش ۱۰ درصدی تولید خشکبار، به دلیل نبود مدیریت بازار و احتکار عده‌ای سودجو، قیمت این محصولات از تولید تا مصرف ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، سالانه بیش از ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات خشکباری در کشور تولید می‌شود و ایران با این میزان تولید توانسته رتبه‌های دوم تا ششم را میان تولیدکنندگان جهانی این محصولات اعم از پسته، گردو، بادام و فندق از آن خود کند.

هر ساله تفاوت قیمت از تولید تا بازار محصولات خشکباری، قدرت خرید مردم را در آستانه فرا رسیدن سال نو کاهش می‌دهد؛ اما امسال این امر شتاب بیشتری گرفته است. در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم پسته در بازار ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، هر کیلو گرم گردو حدود ۴۰ هزار تومان و هر کیلوگرم بادام ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است. در صورتی که قیمت این محصولات پس از پایان فصل برداشت (اوایل آبان ماه) تاکنون تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و فاصله زیادی بین قیمت خرید این محصولات از باغدار تا قیمت فروش آنها در بازار مصرف به وجود آمده است.

مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران در این باره به «ایسنا» گفت: افزایش قیمت‌ محصولات خشکباری و باغی که در سال‌جاری رخ داده به دلیل نبود مدیریت در بازار و ایجاد‌ فاصله بین تولید و مصرف است؛ اما تولیدکنندگان از این افزایش قیمت‌ها هیچ سهمی ندارند تا بتوانند بخشی از افزایش هزینه‌های خود را جبران کنند. از سوی دیگر دود افزایش قیمت این محصولات به چشم مصرف‌کنندگان می‌رود و قدرت خرید آنها را کاهش می‌هد.

رییس اتحادیه باغداران گفت: گردو در بهترین نوع آن با پوست چوبی در فصل برداشت کیلویی ۶۰۰۰ تومان در عمده‌فروشی‌ها فروخته شد و در خرده‌فروشی‌ها نیز کیلویی ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان بود؛ اما امروز قیمت این محصول تا چند برابر افزایش یافته است. همچنین مغز گردو در پایان فصل برداشت حدود ۲۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته‌ شادلو، به‌رغم افزایش تولید پسته در سال‌جاری قیمت آن پس از فصل برداشت تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته که با توجه به هزینه‌ کم انبارداری، این میزان افزایش منطقی نیست. وی با بیان اینکه در سال‌جاری تولید محصولات باغی ۳۰ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: محصولات خشکباری حدود ۱۲ درصد و محصولات تره‌باری حدود ۳۵ درصد افزایش تولید داشته‌اند؛ اما افزایش قیمت‌ها در برخی از محصولات خشکبار بیش از دو برابر شده ‌است.