تولید قند و شکر متوقف شد

دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از توقف تولید این کارخانه‌ها در سه ماهه اخیر به دلیل عدم حمایت دولت خبر داد و گفت: مصوبه دولت برای خرید شکر نیز اجرایی نشد.

بهمن دانایی در جمع خبرنگاران گفت: کاهش شدید تعرفه واردات قند و شکر از ۱۵۰ به ۱۰‌درصد در طول سه سال اخیر، کارخانه‌های چغندری کشور را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

وی نیاز سالانه بازار ایران را ۲‌میلیون تن قند و شکر عنوان کرد و افزود: پس از کاهش شدید تعرفه واردات قند و شکر ظرف سه سال اخیر ۴‌میلیون و ۸۷۱‌هزار تن قند و شکر وارد کشور شده است. این در حالی است که تولیدات کارخانه‌های ایران در انبارها باقی مانده‌اند.

به گفته دانایی، در حال حاضر حدود ۴۰۰‌هزار تن شکر تولیدی کارخانه‌های ایرانی در انبارها روی دست آنان مانده است؛ ضمن اینکه بدهی کارخانه‌ها به کشاورزان حدود ۴۵‌میلیارد تومان برآورد شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکراعلام کرد: تولید چغندر از بیش از ۶ میلیون تن در سال ۸۵ به ۷/۱میلیون تن در سال ۸۷ کاهش یافته است؛ ضمن اینکه تولید قند و شکر نیز در همین مدت از ۳/۱میلیون تن به ۵۰۰‌هزار تن کاهش یافته است.

دانایی با انتقاد شدید از تعرفه پایین واردات قند و شکر به کشور تصریح کرد: براساس بند ۴۰ قانون بودجه ۸۸ کل کشور، تعرفه کالاهای نهایی محصولات کشاورزی باید در حد تعرفه واردات خودرو شود. هم اکنون تعرفه واردات خودرو در کشور ۹۰‌درصد است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود گذشت بیش از ۵۰ روز از آغاز سال‌جاری، هنوز اقدامی برای اصلاح تعرفه واردات قند و شکر به کشور نیز صورت نگرفته است.

دانایی با اشاره به توقف تولید کارخانه‌های قند و شکر در سه ماهه اخیر به دلیل عدم حمایت دولت اظهار داشت: مصوبه آذرماه سال گذشته هیات وزیران برای خرید ۲۰۰‌هزار تن شکر از کارخانه‌های چغندری تاکنون اجرایی نشده است.

این در حالی است که رییس جمهوری چندین بار بر اجرای این مصوبه و همچنین خرید ۱۳۰‌هزار تن در بخش نیشکر نیز تاکید کرده است.

وی ادامه داد: اجرایی شدن مصوبه آذرماه سال گذشته دولت یک خواست منطقی کارخانه‌های قند است و نباید با تاخیر بیشتر شرایط را سخت‌تر کرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه ۴۰ کارخانه تولید چغندر و نیشکر داریم، گفت: اگر مصوبه دولت در این باره اجرا می‌شد، قطعا تولید چغندر به سه میلیون تن افزایش می‌یافت.