پیدا کنید پرتقال فروش را!

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران گفت: اگر سازمان میادین شهرداری اعلام کند که این پرتقال‌ها را از کدام بارفروش خریداری کرده است می‌توان ردیابی کرد که واردکننده آن چه کسی است و از چه مبدائی وارد کشور شده است. حسین مهاجران در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص واردات پرتقال اسرائیلی گفت: از دیروز تا حالا من هرچه می‌گردم نمی‌توانم چنین پرتقالی را در بازار و میادین پیدا کنم و نمی‌دانم پرتقال اسرائیلی شایعه‌ای است که سایت‌ها و روزنامه‌ها به آن دامن می‌زنند یا واقعیت دارد. وی افزود: این نوع پرتقال توسط شرکت اسرائیلی جافا تولید می‌شود که از نژاد والنسیا است و در کرانه باختری به عمل می‌آید. مهاجران گفت: این پرتقال هم در اردن و هم در کرانه باختری تولید می‌شود و نمی‌توان با قطعیت گفت که این نوع پرتقال اسرائیلی یا اردنی است. رییس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران گفت: هنوز مدارکی به دست نیاورد‌ه‌ایم تا مبدا واردکننده پرتقال را پیدا کنیم، اما به طور کلی ۳نفر واردکننده عمده پرتقال داریم که هنوز مشخص نیست کدام یک از این افراد پرتقال‌ها را وارد کرده‌باشند.

واکنش مجلسی‌ها

در همین حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به توزیع پرتقال‌های اسرائیلی واکنش نشان داده‌اند و مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی این موضوع در این کمیسیون خبر داده است. به گفته وی، چنانچه جمعی از نمایندگان مجلس در این زمینه سوال کنند، امکان احضار وزیر بازرگانی به کمیسیون اقتصادی نیز فراهم خواهد شد.

به گفته وی، نمایندگان از دیگر ابزارهای نظارتی مجلس همچون تذکرات کتبی و شفاهی نیز می‌توانند در این زمینه استفاده کنند تا مشخص شود وزارت بازرگانی با چه توجیهی اقدام به واردات کالای اسرائیلی کرده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه از طریق مطبوعات از موضوع پرتقال‌های اسرائیلی مطلع شده است، گفت: چطور ممکن است دولت مجوز واردات کالای اسرائیلی را صادر کرده باشد؟ به اعتقاد غلامرضا مصباحی‌مقدم، چنین مساله‌ای با سیاست‌های ضد صهیونیستی دولت مخالف است. مصباحی‌مقدم با بیان اینکه شخصا این موضوع را بررسی خواهد کرد، افزود: گویا این پرتقال‌ها در بسته‌بندی‌های چینی وارد کشور شده‌اند که باید صحت و سقم آن را از مسوولان وزارت بازرگانی جویا شویم.