بسته حمایتی صادرات تدوین می‌شود

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بازرگانی - وزیر بازرگانی گفت: باید قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد تا بتوان از طریق سازمان‌هایی که در این راستا فعالیت می‌کنند از حقوق مصرف‌کنندگان دفاع کرد. به گزارش فارس، مسعود بازرگانی در مراسم هشتمین سالروز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان تجربه کشورهای موفق می‌توان نتیجه گرفت که باید تقابل بین مصرف‌کننده و تولیدکننده به تعامل تبدیل شود. میرکاظمی گفت: موتور محرک تولید حمایت از مصرف‌کننده است و برای حمایت از تولید نیز باید به حقوق مصرف‌کننده توجه کرد که در این میان باید حقوق تولیدکنندگان نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با ایجاد نظام برنده- برنده سطح درآمدها افزایش پیدا کرده و باعث افزایش رشد اقتصادی و سایر شاخص‌های آن می‌شود.

حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در فضای رقابتی

میرکاظمی با بیان اینکه در فضای غیررقابتی، یارانه‌ها به نفع یارانه گیرنده و دهنده نیست، افزود: سوختی که در بخش خدمات به حمل‌ونقل داده می‌شود زیر ۵‌درصد قیمت بین‌المللی است، اما تاثیری در توسعه ناوگان و ارزان شدن خدمات این بخش ندارد.

وی با بیان اینکه حمایت تعرفه‌ای به طور میانگین ۲۸‌درصد است، گفت:‌ یارانه داده می‌شود و تعرفه‌ها نیز وجود دارد، اما مصرف‌کننده چه سودی می‌برد؟

وزیر بازرگانی با تاکیدبر اینکه باید برای هدفمند کردن یارانه‌ها تلاش کنیم، گفت: با اصلاح آیین‌نامه‌ها و قوانین و ایجاد تعامل بخش‌های تولید و مصرف می‌توانیم فضای رقابتی را ایجاد و منافع مصرف‌کننده را نهادینه کنیم.

سیدمسعود میرکاظمی همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران درباره اقدامات وزارت بازرگانی برای حمایت از مصرف‌کننده گفت: جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده باید ساختار بازار به گونه‌ای باشد که عرضه‌کننده کالا و خدمات خود را ملزم به رعایت حقوق مصرف‌کننده بداند. البته وزارت بازرگانی نظارت، کنترل و تمهیداتی را برای این منظور پیش‌بینی کرده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه وجود قوانین مربوط به حمایت از حقوق مصرف‌کننده ضروری است، خاطرنشان کرد: علاوه بر تهیه قوانین شورای رقابت نیز در سیاست‌های اصل ۴۴ پیش‌بینی شده که برای مقابله با انحصار ضروری است. همچنین سازمان حمایت نیز توسعه‌ بازرسی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر بازرگانی در ادامه اظهار کرد: در زمینه منطقی شدن قیمت‌ها واحدهای ارائه دهنده‌ کالا و خدمات مباحثی را مطرح کردند که در راستای آن سامانه‌ای ترتیب داده شده که قیمت‌ها را مورد بررسی قرار دهد. همچنین سازمان حمایت نیز به زودی فهرست کالاهای مشمول منطقی شدن قیمت‌ها را منتشر می‌کند.

وی درباره‌ علت تاخیر در ورود کاهش قیمت‌های ناشی از بحران جهانی به داخل کشور عنوان کرد: با توجه به اینکه در کشورمان ذخیره بسیار انجام می‌گیرد و از سوی دیگر کاهش قیمت‌ها از مرداد ماه سال جاری آغاز شده،معتقدم یکی از عوامل موثر در تاثیر ورود آن بحث‌های مطرح در تامین مواد اولیه بوده است، البته در حال حاضر کاهش قیمت‌ها را تا سطح خرده‌فروشی هم شاهدیم.

قیمت خودرو باید منطقی باشد وزیر بازرگانی درباره کاهش قیمت‌ خودرو و اقدام وزارت بازرگانی در این زمینه نیز گفت: سازمان حمایت در حال مذاکره با خودروسازان است، چرا که معتقدیم با توجه به اینکه در نهاده‌های تولید افزایشی نداشته‌ایم قیمت‌ها باید منطقی باشد.

وی همچنین درباره‌ تعرفه واردات خودرو و اعمال فشار از سوی خودروسازان به کمیسیون ماده یک نیز گفت: بحث اعمال فشار مطرح نیست و کمیسیون ماده یک تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، چرا که این کمیسیون براساس قیمت جهانی و میزان صادرات و واردات و نیز تولید آن کالا در کشور تصمیم‌گیری می‌کند.

میرکاظمی درباره وضعیت شکر و آخرین تصمیم درباره‌ تعرفه آن نیز گفت: اخیرا از انجمن کارخانجات شکر نامه‌ای دریافت کردیم که خواستار تغییر ندادن تعرفه شده‌اند، این در حالی است که دولت می‌تواند این تعرفه را افزایش دهد. البته در سال جاری یک‌میلیون و۵۰۰‌هزار تن شکر خریداری شده و دولت با هدف حمایت از این کارخانجات میزان خرید خود را از خارج کشور افزایش نداد و حتی تعرفه را نیز تغییر نداد، اما درخواستی که از مجمع تولیدکنندگان داشته‌ایم این است که همانند سیمان، پودر شوینده، روغن و سایر موارد تنظیم بازار شکر را در دست بگیرند، به شرطی که قیمت برای مصرف‌کنندگان تغییر نکند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی قصد دارد الگوی مشارکت بخش خصوصی در تنظیم بازار را برای شکر به مرحله اجرا بگذارد.

میرکاظمی در ادامه درباره‌ آخرین وضعیت قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هم گفت: در حال حاضر این لایحه که برای رفع اشکال در شورای نگهبان به سر می‌برد، به کمیسیون مجلس برگشته و در دست بررسی است، البته باید این لایحه مجددا به تشخیص مصلحت ارائه می‌شد، اما با توافق وزارت بازرگانی قرار است که جمع‌بندی آن در کمیسیون انجام گیرد تا از تاخیر در تصویب آن جلوگیری شود، چرا که این لایحه از سال ۷۲ در مجلس مطرح است.

وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی درباره‌ دلایل واردات آجیل نیز گفت: در بازار آجیل وارداتی نداریم البته صادرات مجدد آن متعارف است و برای تجارت آن بخش خصوصی را تشویق کرده‌ایم.

میرکاظمی درباره‌ دلایل تاخیر در تدوین بسته حمایتی صادرات در برابر بحران‌های اقتصادی اخیر گفت: در زمینه‌ حمایت از صادرات ۳۰ سند توسعه‌ صادرات به هر استان داده شده است که این اسناد تامین اعتبار شده و کمیته‌های صادرات در سراسر کشور فعال شده‌اند. البته هر سال در شورای عالی صادرات بسته‌ جدید تدوین می‌شود. با اینکه سال جدید هنوز آغاز نشده ولی بسته حمایتی آن آغاز شده است.

لازمه هدفمند کردن یارانه‌ها

از سویی دیگر، معاون وزیر بازرگانی گفت: لازمه هدفمند کردن یارانه‌ها رعایت حقوق مصرف‌کننده است.

به گزارش «فارس»، کیومرث جلیلیان در مراسم هشتمین سالروز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان اظهار داشت: امروز در بسیاری از کشورهای جهان رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به عنوان یک وظیفه ملی برای دستیابی به اهدافی مانند کیفیت، قیمت مناسب و عدم اجحاف به مصرف‌کننده از سوی تولیدکنندگان وعرضه‌کنندگان کالا و خدمات مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی افزود: دفاع از حقوق مصرف‌کننده یک موضوع مستقل یا در مقابل منافع فعالان اقتصادی نیست، بلکه یکی از ارکان بسیار مهم برای تداوم تقاضا در عرصه اقتصاد محسوب می‌شود.