جزئیات ذخیره‌سازی یک‌میلیون تنی ۱۳کالای اساسی برای تنظیم بازار شب عید با هزینه دو‌هزار میلیارد تومان منتشر شد.

به گزارش فارس، کارگروه کنترل بازار برای ذخیره‌سازی ۱۳ قلم کالای اساسی شامل گوشت قرمز، ‌گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیرخشک صنعتی، پنیر، کره حیوانی خوراکی، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماکارونی، روغن نباتی و قند و شکر تصمیم‌گیری کرد. بر این اساس، وزارت بازرگانی موظف شد با استفاده از مباشران مختلف نسبت به تامین و ذخیره‌سازی ۵۰‌هزار تن گوشت قرمز،‌ ۵۰‌هزار تن گوشت مرغ، ۱۰‌هزار تخم‌مرغ، ۱۰‌هزار تن شیر خشک صنعتی، ۱۰‌هزار تن پنیر، ۶‌هزار تن کره حیوانی خوراکی، ۲۸۷‌هزار تن برنج، ۱۷‌هزار تن عدس، ۲۵‌هزار تن لوبیا، ۳۳‌هزار تن نخود، ۳۵‌هزار تن ماکارونی، ۲۸۲‌هزار تن روغن نباتی و ۲۰۷‌هزار تن قند و شکر و همچنین شیر خشک و دارو طبق فهرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل تولید داخلی یا واردات اقدام نماید.

این مقدار ذخیره‌سازی کالاهای اساسی علاوه بر میزان برنامه ‌ذخیره‌سازی اقلام یاد شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی است. بانک‌های عامل معرفی شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت تسهیلات یاد شده موظفند تسهیلات مورد نیاز را بلافاصله پس از معرفی مباشران از سوی وزارت بازرگانی، به آنان پرداخت کنند. بانک‌های عامل در قبال اعطای تسهیلات به مباشران

یاد شده، موظفند در مقابل قرارداد لازم‌الاجرا ، کالاهای ذخیره شده را به عنوان وثیقه قرار دهند.

مباشران موظفند حساب خاصی را نزد بانک عامل برای واریز متمرکز وجوه فروش افتتاح کنند. بانک عامل می تواند درصدی از وجوه حاصل شده را با توافق وزارت بازرگانی و مباشر که برای هر کالا تعیین می‌شود، به عنوان بازپرداخت تسهیلات اعطایی برداشت کند. این نسبت حداقل ۷۰درصد وجه فروش خواهد بود.

در صورت بازپرداخت نشدن تسهیلات اعطایی توسط مباشرین، بانک عامل می‌تواند کالا را به تملک خود درآورد. در این صورت وزارت بازرگانی متعهد می‌شود کالای تملک شده را از طریق شبکه‌های رسمی توزیع به فروش برساند.