حسن بقایی، مدیر گمرک شهریار گفت: ازدحام واردات و افزایش ورود کالا منجر به ضرورت ایجاد انبارهای اختصاصی در گمرکات مهمی چون بندر عباس و شهریار شده است. بقایی تصریح کرد: با توجه به توزیع جغرافیایی اماکن نگهداری کالا امری ضروری است؛ چرا که مبادی ورودی به صورت زمینی و دریایی عملا نگهداری و ترخیص کالاهای تجاری به علت کمبود شدید انبارهای مناسب با هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم و همچنین صرف زمان زیادی همراه کرده است؛ لذا ایجاد انبارهای اختصاصی تحت نظر صاحبان کالا و تحت کلید گمرک در نقاط مختلف می‌تواند سرعت و سهولت قابل توجهی در انجام تشریفات گمرکی به همراه داشته باشد، زیرا ترخیص و انجام تشریفات گمرکی به صورت همزمان و در یک مکان خاص برای انبوه واردکنندگان انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: وجود انبارهای اختصاصی برای هر واردکننده‌ای منجر به فراغت کامل و اطمینان از نگهداری کالا می‌شود. همچنین وارد کننده تحت نظارت خویش اقدام به اظهار کالا می‌کند، در نتیجه این مزیت برای واحدهای تولیدی و کارخانجات بسیار با اهمیت است.

مدیر گمرک شهریار افزود: با توجه به این که بسیاری از اقلام کالاهای تجاری به صورت یکنواخت و همگن توسط واردکنندگان وارد کشور می‌شود، این ویژگی مورد نظر قانونگذار قرار گرفته و در ماده ۴۷ قانون امور گمرکی به گمرک ایران اختیار داده شده است که برای ایجاد انبارهای اختصاصی کالاهای وارداتی اقدام کنند.