محبوبه فکوری- پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تبریز به بحث داغ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اختصاص یافت. در این نشست نمایندگان وزارت بازرگانی دائما توپ را به زمین مجلسیان می‌انداختند و از بخش خصوصی و اصناف می‌خواستند تا هر گونه تغییر در شیوه اجرای این قانون را از نمایندگان مجلس سوال کنند. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از اول مهرماه از چنان درجه اهمیتی میان فعالان اقتصادی پارلمان بخش خصوصی برخوردار بود که مجادلات مربوط به نحوه اجرای آن در راهروهای محل استقرار اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی که برای شرکت در چهاردهمین همایش توسعه صادرات غیر نفتی به تبریز آمده بودند، تا جلسه هیات نمایندگان و کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی ایران نیز کشیده شد.

فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی این بار ترجیح دادند که به جای پرداختن به مسائلی که بیشتر حول طرح تحول اقتصادی دولت نهم و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ می‌چرخد تمام وقت جلسه ماهانه خود را به موضوع نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اختصاص دهند.

رویکرد پدرانه اتاق به مسائل اقتصادی

در این میان محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یکی از افرادی بود که اعضای هیات نمایندگان اتاق را به آرامش و برخوردهای غیرسیاسی و هوشمندانه با موضوعات اقتصادی کشور به خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده فرا می‌خواند. به اعتقاد وی، اتاق و اعضای هیات نمایندگان باید در صحنه اقتصاد امروز ایران قوی و با ثبات ظاهر شوند ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی نیز چشم امید به اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها در موضوعات اقتصادی دارد. بنابراین اتاق باید رویکرد پدرانه داشته باشد و مسائل اقتصادی را حل و فصل کند.

نهاوندیان خطاب به اعضای هیات نمایندگان برای مواجهه با اجرای این قانون گفت: اتاق ایران نیز باید در مسائل اقتصادی کشور در هیاتی ظاهر شود که مسوولان اقتصادی کشور در مکان‌های مختلف احساس کنند اگر اتاق وارد میدان شود قطعا مشکلات را حل می‌کند.

ارسال نامه بخش خصوصی به مجلس و دولت

اما در این میان نظرات موافق و مخالفی برای شیوه نگرش نامه ارسالی درخواست بخش خصوصی به مجلس و رییس‌جمهوری برای تعویق در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت که واکنش‌های متفاوتی را از سوی اعضای دولتی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به همراه داشت.

توپ قانون مالیات بر ارزش افزوده در زمین مجلس

شجاع‌الدین بازرگانی، معاون وزیر بازرگانی که به عنوان یکی از نمایندگان دولت در پارلمان بخش خصوصی حضور دارد، در اظهار نظری مخالف بخش خصوصی در مورد این قانون گفت: این لایحه پیشنهاد دولت هشتم بود که به تصویب مجلس رسیده و دولت نهم تنها مجری آن است، بنابراین اعضای اتاق، بخش خصوصی و اصناف باید هرگونه تغییر در شیوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی طلب کنند. وی تصریح کرد: همان‌طور که برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی را به رییس جمهوری مبنی بر تعویق دو ماهه در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده وارد کرده‌اند. بنابراین تصمیم با نمایندگان مجلس است. قائم مقام وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که هرگونه تغییر در شیوه اجرا را از مجلس درخواست کنیم تا ترتیباتی اتخاذ شود که زیرساخت‌های اجرای این قانون فراهم شده و دولت نیز در موعد زمان مقرر بتواند این قانون را اجرایی کند.

انتقاد از رییس سازمان امور مالیاتی

از سوی دیگر بسیاری از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد بودند که رییس سازمان امور مالیاتی کشور به نوعی قانون را در اجرا دور می‌زند و مشکلات بسیاری را بر سر راه تعویق در اجرای این قانون ایجاد می‌کند. ضمن اینکه بخشنامه سازمان امور مالیاتی در اجرایی کردن این قانون کارشناسی شده نیست.

آنها معتقدند هم‌اکنون نوعی سردرگمی در دولت برای اجرای این قانون وجود دارد، ضمن اینکه نباید در متن اصلاحیه‌ای که از سوی اتاق به نهادهای ذی‌ربط ارسال می‌شود، تاکید مجددی بر مطلوب بودن این قانون داشت.

یادآوری تعابیر علیه بخش خصوصی

نهاوندیان خطاب به فعالان بخش خصوصی و اعضای هیات نمایندگان اظهار داشت: مطمئنا فراموش نکرده‌ایم که تا چند سال اخیر از سرمایه‌داران به عنوان زالو صفتان در اقتصاد یاد می‌شد و به تعبیری اذهان عمومی این طور برداشت می‌کردند که بازرگان از ثروت‌های ملی بهره گرفته ولی حاضر به پرداخت مالیات نیستند.

نهاوندیان تاکید کرد: نباید این تصور از اعلام نظر نمایندگان بخش خصوصی پیش آید که اتاق وارد بحث‌های سیاسی و جناح‌بندی شده است، بلکه فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی جمع شده‌اند تا مشکلات اقتصادی نسل فعلی را برطرف کرده و گامی برای نسل‌های آتی نیز برداریم.وی خاطرنشان کرد: اتاق حامی نظام جمهوری اسلامی ایران است و عزت کشور را دنبال می‌کند. البته مطمئنا عزت ایران در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی درست است.

انتقاد از نوسان در مدیریت‌های اقتصادی

همچنین دو پیشنهاد در این جلسه مطرح شد که اولا کمیته‌ای برای بررسی این موضوع در اتاق بازرگانی تشکیل شود و ثانیا تا فراهم آمدن زیرساخت‌ها اجرای این قانون به تعویق افتد.