انصراف دولت از خرید تضمینی شیر و گوشت؟

گروه بازرگانی- مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران بابیان اینکه طی سال‌های اخیر دولت از پرداخت یارانه شیر و خرید تضمینی گوشت و شیر شانه خالی کرده است، میزان مصرف سالانه لبنیات برای هر خانوار را ۱۱۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: براین اساس ۵۰ کیلوگرم از متوسط مصرف فاصله داریم. سعید سلطانی سروسطانی در گفت‌وگو با «مهر» درباره خرید تضمینی گوشت و شیر افزود: طبق قانون دولت موظف بود از چند سال پیش نسبت به خرید تضمینی گوشت و شیر اقدام کند؛ اما تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش طرح ۲ فوریتی خرید تضمینی گوشت وشیر را به هیات دولت ارائه کرد؛ اما مورد قبول واقع نشد.

رییس اتحادیه دامداران ایران اعلام کرد: اگر دولت اعتبار خرید تضمینی گوشت و شیر را تامین کند به تولیدکنندگان کمک بسیاری کرده است.

وی مطرح کرد: طبق قانون از سال ۶۸ دولت موظف به خرید تضمینی گوشت و شیر بوده که متاسفانه تاکنون در این باره اقدامی‌انجام نداده است.

سلطانی سروسطانی یادآور شد: شیر و گوشت حاوی ۲ عنصر کلسیم و آهن است که در سلامت انسان موثر هستند؛ در حالی که با این شرایط ارزشی برای این محصولات قائل نمی‌شوند؛ به طوری که محصول چغندرقند را که قابل مقایسه با شیر و گوشت نیست بیشتر مورد توجه قرار داده شده است.

وی اظهار کرد: خرید تضمینی گوشت و شیر باعث می‌شود که خودکفایی خود را در تولید این نوع محصولات از دست ندهیم. با این اقدام دامدار بدون دغدغه و نگرانی به تولید حداکثری بیش از نیاز کشور وحتی صادرات ادامه می‌دهد و اطمینان خاطر دارد.

سلطانی سروسطانی خاطرنشان کرد: ازسال ۸۷ به دلیل بی‌توجهی به صنعت تولید شیر، لطمه غیرقابل جبرانی بر پیکره دامداری وارد شد و شیر روی دست دامداران و تولیدکنندگان باقی ماند. در همان زمان تعرفه واردات شیر خشک صفر شد و با ورود بی‌رویه شیر خشک به کشور، بسیاری از کارخانجات از خریداری شیر از دامداران خودداری کردند.

وی مطرح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته اوایل سال ۸۸ این بحران از بین رفت؛ ولی مازاد شیر تولید شده در استان‌های مختلف خریداری و وارد بازار شد که در ادامه مجددا بازار شیردچار بحران شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: از سال گذشته با اجرای این قانون هزینه تولید بیشتر و حمل و نقل نهاده‌های دامی‌۶۰ درصد افزایش یافته که در مجموع فشار زیادی به دامدار وارد شده است.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۰ یارانه شیر را یک ماه به یک ماه تمدید کردند که یکباره در اواسط تیر یارانه قطع شد، با توجه به متضرر شدن، دامداران وارد عمل شده و از جیره‌های غذایی کاسته و میزان تولید را نیز کاهش دادند. چنانچه قیمت شیر با نظرات کارشناسی اصلاح و خریداری شود دوباره تولید به جایگاه اولیه خود ظرف چند ماه برمی‌گردد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با بیان تناسب قیمت خوراک دام و شیر اظهار کرد: در همه جای دنیا خوراک دام ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت شیر را تعیین می‌کند. باید تناسب بین نهاده‌های دامی‌مثل جو و شیر حفظ شود. در همه جای دنیا قیمت یک کیلو شیر معادل با قیمت ۳ کیلو جو است. در کشور ما قیمت یک کیلو جو در مرداد امسال از یک کیلوگرم شیر فراتر رفت. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران همچنین در زمینه گوشت نیز بیان کرد: از اواخر سال ۸۹ با رشد منفی در تولید شیر و گوشت مواجه شدیم که در حدود ۳ درصد است. همه ساله در تولید گوشت و شیر رشدی حدود ۸ درصد داشته‌ایم؛ اما از پایان سال ۸۹ این رشد را نداشته و ۳ درصد رشد منفی داشته‌ایم.

وی اعلام کرد: از محل بودجه اداره شده، تسهیلاتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان با کارمزد ۴ درصد از اواسط شهریور در اختیارمان گذاشته شده تا علوفه ارزان قیمت تهیه کنیم و در نهایت قیمت شیر و گوشت را کاهش دهیم.

به گفته سطانی سروسطانی از قرارداد ۲۰۰ هزار تنی منعقد شده برای خرید جو، ۷۰ هزار تن در حال توزیع است. جو به قیمت ۴۰۰ تومان به صورت ۲ ماه بین دامداران کشور توزیع می‌شود.

سلطانی سروسطانی ابراز امیدواری کرد تا در آینده با ادامه این سیاست‌ها روند کاهش قیمت نهاده‌های دامی ‌ادامه یابد و از نوسانات قیمت علوفه در بازار جلوگیری شود.