شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی واگذار می‌شود

گروه بازرگانی- دولت در تصمیم نهایی خود در مورد اجرای اصل ۴۴ برای شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، انتقال ۸۰ درصد از سهام این شرکت را به بخش خصوصی تصویب کرد تا شاید از این طریق، مجادله دو ساله موافقان و مخالفان بر سر واگذاری این شرکت به بخش خصوصی با «رضایت نسبی دو طرف» ختم به خیر شود. به این ترتیب از یک سو به نوعی خصوصی سازی در مورد این شرکت بزرگ اجرایی شده و از سوی دیگر سیطره دولت همچنان بر نمایشگاه‌های بین‌المللی تا حد قابل توجهی باقی می‌ماند. روز گذشته هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از گروه یک بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی موضوع ماده ۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به گروه دو منتقل شود. بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت مکلف است هشتاد درصد از ارزش مجموع سهام بنگاه‌های دولتی در هر فعالیت مشمول گروه دو ماده این قانون به استثنای راه و راه‌آهن را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی ‌غیردولتی واگذار کند.

ماجرای واگذاری سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به دنبال قرار گرفتن نام این شرکت در فهرست شرکت‌های قابل واگذاری در ابلاغیه سال ۸۴ اصل ۴۴ قانون اساسی آغاز و به طور رسمی با انتقال سهام شرکت به ساتا (سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) کلید خورد. هر چند این واگذاری که در آن زمان با توجیه رد دیون دولت به ساتا انجام شده بود خیلی زود در پی انتقاد اتاق بازرگانی تهران و اتاق تعاون به این نحوه واگذاری ، پس گرفته شد.

اما با تمام اینها مصوبه هیات دولت که روز گذشته از سوی معاون اول رییس‌جمهور به وزارتخانه‌های تجارت، صنعت و معدن و وزارت اقتصاد و دارایی ابلاغ شد هنوز مشخص نکرده است که این واگذاری به چه نحو خواهد بود و چه کسانی بیشترین بخش از سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی را به خود اختصاص خواهند داد.