مهمانی تجار اسلامی در اتاق ایران

اعضای اتاق ایران، همچنین به سفر بازرگانان مسلمان در سال‌آینده بسیار امیدوارند؛ توفیقی که پس از دو سال‌درخواست ایران برای میزبانی با آن موافقت شد و تجار مسلمان به تهران خواهند آمد تا با ظرفیت‌های تجارت با کشور آشنا شوند. فعالان اقتصادی می‌گویند؛ روابط اقتصادی را از همین دریچه‌‌‌‌‌‌ها پیش می‌برند، حتی در زمان تحریم، اما به شرطی که دولتی‌های وزارت صمت و سازمان توسعه‌تجارت همراه‌باشند یا دست‌کم محدودیت ایجاد نکنند.

 تولد اتاق‌های بازرگانی اسلامی

هفتمین کنفرانس وزرای‌خارجه کشورهای اسلامی که در ماه مه ‌سال ۱۹۷۶ در استانبول برگزار شد، اثبات کرد که تمایلی مشترک میان کشورهای اسلامی برای ارتقای سطح فعالیت‌های مشترک تجاری و صنعتی در سطح جهان‌اسلام وجود دارد.

این تمایل دائر بر تاسیس سازمان یا نهادی بود که بتواند سازمان‌های تجاری کشورهای اسلامی را گردهم آورد. همراستا با اهمیت این عزم درمیان اعضا و به شکل مشخص درمیان بخش‌خصوصی کشورهای اسلامی، نخستین کنفرانس اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای اسلامی در اکتبر ۱۹۷۷ در استانبول برگزار شد. در این کنفرانس، بیانیه‌‌‌‌‌‌ای با رای موافق تمامی اعضا برای تاسیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی تاسیس شد. پیامد آن و با درخواست کشور پاکستان، مقر این اتاق در سال‌۱۹۷۹ در کراچی پاکستان و با درجه دیپلماتیک افتتاح شد.

 ایجاد توازن عربی- اسلامی

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران، در توصیف چگونگی عملکرد اتاق‌های بازرگانی کشورهای اسلامی می‌گوید: در زمینه فعالیت این مجمع، ایران و اتاق ایران، هنگامی که این مجمع در اکو ایجاد شد، یکی از موسسان مثمرثمر آن بودند.

او ادامه ‌می‌دهد: در همان زمان ما در اتاق ایران سعی کردیم توازنی را ایجاد کنیم؛ چراکه در زمانی وزن کشورهای عربی در آن زیادشده بود و ما در جهت تعدیل این فضا گام برداشتیم. کاشفی در تشریح این کار بیان می‌کند: در همکاری با کشورهایی که هویت عربی نداشتند مانند ترکیه این کار صورت‌گرفت. این عضو هیات‌رئیسه در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید می‌کند: اعتقاد ما این است؛ پس از اینکه این استقلال در این مجمع ایجاد شده‌است، کار آن رونق نیز گرفته‌است. یعنی ما اگر بتوانیم بازار همین کشورهای اسلامی را استفاده کنیم، در چارچوب همین پیمان، بسیار به کشور کمک خواهد کرد، ضمن اینکه بخشی از آن فضایی که در زمینه تحریم‌ها وجود دارد و با فشار از سمت آمریکا و اتحادیه‌‌‌‌‌‌اروپا مواجه هستیم به این طریق خنثی خواهد شد.

 راهی به مکه؛ فتح اهرام ثلاثه

او با اشاره به اینکه در اجلاس سال‌قبل ملاقات ابتدایی رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق مکه انجام شد، اضافه می‌کند: بعد از این بود که سفیر عربستان به ایران آمد؛ یا در همین اجلاسی که اعضای اتاق ایران در آن شرکت کردند با رئیس اتاق مصر مذاکرات خیلی خوبی انجام گرفت. او نتیجه می‌گیرد: یعنی در این زمینه ما نباید چندان خود را به محدودیت‌های سیاسی گرفتار کنیم و می‌توانیم از در اقتصاد این کشورها را با یکدیگر نزدیک کنیم. مثال مصر و عربستان نیز به این دلیل مطرح شد که در سال‌های گذشته ما ارتباط شایانی با این دو کشور نداشتیم. کاشفی تصریح می‌کند: طرف‌‌‌‌‌‌های ایران نیز عجیب به همکاری با ایران علاقه‌‌‌‌‌‌مند هستند و قدرت اقتصادی ایران را معترف هستند؛ چراکه می‌‌‌‌‌‌بینند بعد از این مدت از وجود تحریم‌ها، کشور در این قامت و در این اندازه حضور دارد و خودی نشان می‌دهد و توانایی‌‌‌‌‌‌های کشور را معرفی می‌کند و این نشان می‌دهد کشور زنده و پویا است. کاشفی یادآور می‌شود: اصلا نباید این فرصت‌ها را از دست داد و باید تاحد توان در این مجامع  حضور فعال داشت.

 ۴۸ ساعت اقامت، ۱۲ دیدار

او برای نمونه به محصول این دور از حضور ایران اشاره کرده و بیان می‌کند: در این دوره در مدت ۴۸ساعته اقامت آقایان ۱۲دیدار انجام داده‌اند. این‌ها تاثیرگذار است مخصوصا اگر با همراهی سیاستگذاران، به‌ویژه وزارت صمت و سازمان توسعه‌تجارت همراه باشد.

در این‌صورت به‌رغم همین تحریم‌ها کارهای بزرگی می‌توان انجام داد و این؛ در واقع همان سخنان مقام‌معظم رهبری است. او به درخواست دو دوره‌‌‌‌‌‌ای ایران برای میزبانی این رویداد می‌پردازد و می‌گوید: سال‌آینده توانستیم توفیق میزبانی را حاصل کنیم؛ مطمئن باشید که در سال‌آینده با حضور در ایران و اتاق بازرگانی، اساسا ذهنیت طرف‌‌‌‌‌‌ها نسبت به ظرفیت‌های کشور دگرگون خواهد شد.

  بایکوت تجاری جنایات غزه

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی درباره مزایای این مجمع می‌گوید: کشورهای اسلامی به شکل دوره‌‌‌‌‌‌ای، به همفکری و هماهنگی در بخش‌های مختلف، به‌ویژه حوزه اقتصادی می‌پردازند؛ اتفاقی که در این مجامع رخ می‌دهد به این‌صورت است که کشورها اطلاعات خود در حوزه بازرگانی را مطرح می‌کنند و هماهنگی‌‌‌‌‌‌هایی با یکدیگر ایجاد می‌کنند.

او ادامه ‌می‌دهد: ان‌شاءالله سال‌آینده که این اجلاس در ایران برگزار می‌شود و اتاق بازرگانی میزبان آن است، اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد باشیم. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در این مورد که فعالیت‌های این مجمع چرا پرتعداد نبوده‌است، توضیح می‌دهد: در زمینه اکو، فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد و این اولین‌بار است که اتاق‌های بازرگانی نیز به فعالیت مشغول شده‌ و از اتاق ایران نیز اعضایی شرکت کرده‌اند؛ ما معتقدیم چنانچه از ظرفیت‌های این بخش به نحواحسن استفاده شود، می‌تواند تاثیرات قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌باشد. او در این زمینه با ذکر مثالی می‌گوید: برای نمونه در زمینه اتفاق‌هایی که در غزه در حال روی‌دادن است، اگر مدیریت شود که کل کالاهای رژیم صهیونیستی بایکوت شود، این جمع می‌تواند تاثیری قابل‌ملاحظه در راستای مدیریت آن ایجاد کند. او نمونه دیگر را ایجاد هماهنگی برای همکاری بیشتر و هم‌‌‌‌‌‌افزایی میان کشورهای عضو برمی‌‌‌‌‌‌شمارد اما تذکر می‌دهد: تجربه نشان می‌دهد که این گردهمایی‌‌‌‌‌‌ها عمدتا صوری و بدون دستاورد مشخص انجام می‌شوند؛ یعنی بیشتر از اینکه اجرایی شوند به حرف و سخن بسنده می‌شود.

با این وجود او می‌افزاید: اگر در این فضا بتوانیم در هنگام میزبانی مسائل را به شکل جدی‌‌‌‌‌‌تر پیگیری کنیم این کار بیشتر نتیجه‌‌‌‌‌‌بخش خواهد بود و عملیاتی‌‌‌‌‌‌تر است. او در پاسخ به این پرسش که مساله ایجاد بازار مشترک تا چه حد قابلیت اجرایی‌شدن دارد، اضافه می‌کند: اگر این مساله بخواهد اجرایی شود، نیازمند همکاری میان بخش‌های اقتصادی رسمی کشورها است. این‌ها هرچه جدی‌‌‌‌‌‌تر باشند، عملیاتی‌شدن آن نیز امکان بیشتری دارد و هرقدر این مسائل شعاری‌‌‌‌‌‌تر پیگیری شود، طبیعتا نتایج قابل‌‌‌‌‌‌قبولی نیز دربر نخواهد داشت.