محمدجواد امانی در دیدار با گیلان ‌سعید عزیز، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل عراق، افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌ای مدنظر اتاق اهواز، توسعه‌تجارت با کشورهای منطقه ازجمله عراق است تا با استفاده از دیپلماسی اقتصادی بتوانیم زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌ساز توسعه اقتصادی در استان خوزستان و کشور باشیم. وی اظهار کرد: با توجه به توافق‌های انجام‌شده قرار است نمایشگاه‌های مشترکی میان اتاق‌های اهواز و اربیل عراق برگزار شود که زمینه رشد و توسعه اقتصادی دو کشور و همچنین ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری فراهم خواهد شد. رئیس اتاق اهواز افزود: همچنین از موارد مهم مطرح‌‌‌‌‌‌‌‌شده بحث برقراری خط هوایی اهواز - اربیل عراق بود و قرار است سرکنسول ایران این موضوع را پیگیری و این خط با هماهنگی اتاق‌های بازرگانی دو کشور برقرار شود. رئیس اتاق اهواز گفت: استان خوزستان به‌عنوان قطب صنعت نفت ایران، در زمینه صادرات خدمات فنی‌مهندسی این بخش از صنعت به اقلیم کردستان عراق نیز توانمندی بالایی دارد.

امانی افزود: خوزستان به‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه فعالیت واحدهای تولیدی توانمند، در کنار دیگر ظرفیت‌های اقتصادی خود، به شکوفایی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی رسیده است. وی تصریح کرد: شرکت‌های فعال در این حوزه، تجهیزات و قطعات با استانداردهای بین‌المللی را تولید می‌کنند که امکان بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مندی منطقه اقلیم کردستان از توانمندی‌های فنی‌مهندسی استان خوزستان فراهم است.

رئیس اتاق اهواز، استان خوزستان را سرآمد در تولید محصولات مختلف کشاورزی و غذایی مختلف عنوان کرد و ادامه داد: ظرفیت‌های تولیدی و تجاری این استان زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌ای مطلوب را برای بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مندی منطقه اقلیم کردستان ایجاد‌کرده است. امانی در بخش دیگری از این نشست ضمن دعوت از هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی اربیل اقلیم کردستان عراق برای حضور در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان گفت: به‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌های از پیش منعقدشده، آمادگی پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری از این منطقه و همچنین بر‌‌گزاری نمایشگاه‌های مشترک اقتصادی با اتاق بازرگانی اربیل را داریم. رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف همکاری اقتصادی با بخش‌خصوصی اقلیم کردستان عراق در دست تهیه است، گفت: این اتاق، آمادگی دارد در قالب قوانین جمهوری‌اسلامی و بندهای این تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها در توسعه مبادلات تجاری با اقلیم کردستان همکاری کند. امانی اظهار کرد: افزایش، تسهیل و تسریع صادرات محصولات از کشورمان به کردستان عراق را می‌توان مهم‌ترین هدف حضور این هیات در اربیل عراق دانست.