سیدمهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه استان کرمان صادرکننده ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزوده است، گفت: حجم تولید استان زیاد است و با توجه به‌وجود اراده جدی برای توسعه صادرات در استان باید به تولید باکیفیت و صادرات‌محور بیش از گذشته توجه شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، در نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمان که با حضور‌ مجازی ۱۸رایزن بازرگانی ایران در سایر کشورها برگزار شد، افزود: در حوزه صادرات، ۸۰‌درصد مشکلات در داخل کشور است و در خارج از کشور فقط با مسائل مربوط به مکانیزم بازار و رقابت مواجه هستیم. مشکل اصلی در صادرات هزینه‌های مبادله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پرداخت‌شده توسط هر تولیدکننده و صادرکننده است که باید برای تداوم روند صادرات و توسعه آن، نرخ‌ها اصلاح شوند.

طبیب‌زاده تصریح کرد: در حال‌حاضر قیمت هر کیلو پسته در ایران ۱۰ دلار تمام می‌شود اما رقیب اصلی پسته ایران یعنی آمریکا، هر کیلو پسته را ۸ دلار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشد و قطعا با این قیمت ما نمی‌توانیم پسته خود را بفروشیم. رئیس اتاق کرمان، با اشاره به اینکه استان قصد دارد نگرش به صادرات را تغییر دهد، تاکید کرد: اگر فرآیند پیچیده صادرات را حل نکنیم همچنان باید به صادرات ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزوده و کالاهای خام ادامه دهیم. وی تصریح کرد: صادرات محصولات استان کرمان با مشکلاتی مانند نبود شبکه حمل‌ونقل مناسب، تامین مالی، چالش‌های فضای کسب‌وکار، نبود تعرفه‌های ترجیحی برای صادرات و رقابت بیشتر و دشوار‌بودن برخی فرآیندها روبه‌روست که بسیاری از این مسائل باید در راستای توسعه صادرات توسط حاکمیت تامین و برطرف شود زیرا وظیفه بخش‌خصوصی تولید محصول باکیفیت است.

طبیب‌زاده، گفت: بسیاری از کشورهایی که رایزنان ایران در آن کشورها در این نشست شرکت دارند، کشورهای هدف صادراتی استان محسوب می‌شوند و باید ظرفیت‌های صادراتی استان را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوبی معرفی کنند تا بازارهای هدف صادراتی شناسایی شوند.