3 copy

پس از حدود دو هفته کاهش نرخ، بازار ارز تهران یک روز افزایشی را پشت سر گذاشت. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که بازار از حالت کمبود متقاضی خارج شده و بخشی از خریداران به بازار بازگشته‌اند.

در روز‌های اخیر همزمان با حمایت‌های بانک مرکزی از ریال، اخبار مثبتی نیز از مذاکرات پشت پرده ایران با غرب منتشر شد که توانست نرخ شاخص‌های ارزی را تا سطوح قیمتی اسفند ماه سال گذشته کاهش دهد.

برخی از فعالان رسانه‌ای ارتباط این اخبار با افت نرخ ارز را تکذیب می‌کنند، اما مشاهدات پیشین حاکی از آن است که بازار ارز تهران در سالیان گذشته واکنش‌پذیری نسبتا زیادی به اخبار سیاسی و مذاکرات با غرب داشته است.

 به عقیده تحلیلگران هر خبری که از کاهش سطح تحریم‌ها و بهبود فضای تجارت خارجی کشور حکایت کند با تاثیر مستقیم روی انتظارات تورمی فعالان بازار نرخ شاخص‌های ارزی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

از مهم‌ترین سیگنال‌های سیاسی روز‌های اخیر نیز می‌توان به اظهارنظر نمایندگی ایران در سازمان ملل اشاره کرد.

این مقام مسوول روز شنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسش رسانه‌ها درباره اخبار منتشر شده درباره مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در عمان گفت: این مذاکرات یک «روند درحال انجام است». نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: «این مذاکرات نه نخستین بود و نه آخرین خواهد بود.»  اما برخلاف انتظار پس از انتشار خبر مذکور بازار به افت نرخ ادامه نداد و روند قیمت ارز‌های شاخص بازار تهران افزایشی شد.

 تحلیلگران و فعالان ارزی از دو دیدگاه مختلف این رشد قیمت را بررسی می‌کنند. به عقیده برخی از این افراد بازار طی روند کاهشی اخیر خود اخبار مثبت سیاسی را پیش‌خور کرده و برای تغییر روند مجدد نیازمند اخبار جریان‌ساز جدید است. این افراد بازگشت خریداران به بازار را نشان از حضور نرخ در کف انتظاراتی می‌دانند.

 قابل ذکر است که بازار سهام در روز گذشته خروج سرمایه داشته و تحلیلگران یکی از مقاصد مهم دارایی‌های خارج شده را بازار ارز می‌دانند. اما در سوی دیگر، فعالان کاهشی بازار ضمن اشاره به تمایل بانک مرکزی به کنترل نرخ ارز و کاهش نوسانات آن و همچنین افزایش درآمد‌های ارزی کشور در ماه‌های اخیر معتقدند که رشد قیمت بازار در روز یکشنبه یک فرآیند اصلاحی است و احتمال کاهشی شدن بازار پس از این فرآیند وجود دارد.

  این افراد بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومانی در مرحله اول افت قیمت‌های اردیبهشت را نیز روند اصلاحی می‌دانستند که پس از آن نرخ تا کانال 57 هزار تومانی افت کرد. حال باید دید فشار سرمایه‌های خارج شده از بازار سهام و دارایی‌های خریداران تابلو‌های بازار در روز‌های آینده را سبز خواهد کرد یا بانک مرکزی مجددا با اعمال فشار نرخ را سمت بازه دلخواه خود حرکت خواهد داد؟

دلار از 57 خارج نشد

دیروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه روند بازار ارز و طلا افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز شنبه با خروج از کانال 58 هزار تومانی در رقم 57 هزار و 400 تومان معامله می‌شد، صبح روز گذشته فعالیت خود را با رشد 350 تومانی نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 57 هزار و 750 تومان

آغاز کرد.  در ادامه بازار روز گذشته نرخ نقدی افت 150تومانی داشت و در نهایت دلار نقدی با برآیند مثبت 200 تومانی در رقم 57 هزار و 600 تومان فعالیت خود را پایان بخشید. اما در بازار فردایی نرخ مجددا به سطوح انتهایی کانال 57 نزدیک شد.  همچنین قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز روز گذشته با رشد 200 هزار تومانی نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 40 میلیون و 200 هزار تومان به فروش رسید.