17 copy

گفتنی است که رشد 5.2 درصدی این دارایی در روزهای اخیر موجب شده تا لیدر بازار رمزارزها در بالاترین سطح 18 ماهه خود قرار گیرد. از سوی دیگر طلای جهانی نیز با افزایش انتظارات در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی در سال 2024، روند نزولی شاخص دلار و همچنین تجزیه و تحلیل اقتصاددانان در خصوص چشم‌انداز این دارایی در ساعات پایانی بازارها در مسیر صعودی قرار گرفت و با قیمت 2071 دلار بسته شد. به گفته تحلیلگران عامل دیگری که نوسانات و هیاهوی بازارها را به دنبال داشته است سخنرانی جرمی پاول در خصوص سیاست‌های پولی آمریکا است.

رشد 137 درصدی بیت‌کوین در 2023

بررسی روند معاملاتی بیت‌کوین از آغاز سال جاری حاکی از آن است که این دارایی گرچه در سال اخیر با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو بوده، اما توانست نسبت به روزهای نخست سال جاری حدود 137 درصد رشد کند. در پیرامون این بحث باید گفت که بیت‌ در اوایل سال تحت تاثیر عملکرد ضد تورمی پاول در کانال 16 هزار دلاری در حال نوسان بود و اکنون با توقف سیاست‌های پولی انقباضی و احتمال آغاز سیاست‌های انبساطی در سال آتی در سقف کانال 38 هزار دلاری در حال معامله است. استاکتون، اقتصاددان این حوزه تاکید کرد: «با صعود قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطح از آوریل 2022، چشم‌انداز بلندمدت و کوتاه‌مدت بیت‌کوین همچنان صعودی باقی خواهد ماند و به نظر می‌رسد این دارایی پتانسیل فتح کانال 42 هزار دلاری را تا قبل از پایان سال 2023 خواهد داشت.

خیز فلز زرد در ثبت رکورد تاریخی

وضعیت فلز زرد در هفته معاملاتی گذشته نشان می‌دهد که این دارایی در آخرین روز از روند معاملاتی خود در روز جمعه به بالاترین سطح خود در هفته‌های اخیر یعنی 2075 دلار رسید، اما در نهایت با قیمت 2071 دلار بسته شد. اما سوالی که مطرح می‌‌شود این است که طلا تا رکورد تاریخی خود چقدر فاصله دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این دارایی در تاریخ 4 مه 2023 کانال2080 دلار را برای لحظاتی از روز لمس کرد‌ و اکنون برای ثبت رکورد تاریخی خود باید از این رقم عبور کند.

سیگنال پاول به بازارها

جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه انتظارات بازار برای کاهش شدید نرخ بهره را کاهش داد و تاکید کرد: «برای اعلام پیروزی بر تورم خیلی زود است. با وجود مجموعه‌ای از شاخص‌های مثبت در مورد تورم و چشم‌انداز اقتصاد، کمیته بازار آزاد فدرال در نظر دارد تا زمانی که سیاستگذاران متقاعد شوند که تورم به 2 درصد می‌رسد، سیاست‌های انقباضی را حفظ کند.» او در ادامه افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که رشد در هزینه‌ها و تولید در سال آینده کند شود، زیرا اثرات همه‌گیری و بازگشایی کاهش می‌یابد و سیاست‌های پولی انقباضی بر تقاضای کل تاثیر می‌گذارد.» او گفت: «تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف است، اما در مسیر درستی حرکت می‌کند.‌ بنابراین ما فکر می‌کنیم که کار درستی که اکنون انجام می‌دهیم این است که با دقت حرکت کنیم، با دقت در مورد اینکه اوضاع چگونه پیش می‌رود و اجازه دهیم داده‌ها به ما بگویند داستان چیست. داده‌ها به ما می‌گویند که آیا به اندازه کافی کار کرده‌ایم یا خیر.»  اما در نشست بعدی فدرال رزرو در 12و 13 دسامبر چه خواهد گذشت؟ در پاسخ به این سوال برخی از اقتصاددانان اعلام کردند: «معامله‌گران معتقدند که سیاست‌های ضد تورمی به پایان رسیده و در انتظار کاهش نرخ بهره از مارس 2024 هستند.  قابل ذکر است پاول و سایر مقامات درخصوص این امر سخنی نگفتند.»  سخنان پاول این سیگنال را به تحلیلگران می‌دهد که در انتظار گزارش تورم، مشاغل، نرخ بیکاری و... اثر مستقیمی بر دیدگاه پاول در خصوص تشدید سیاست‌ها خواهد گذاشت و تا زمان انتشار گزارش‌های مذکور می‌توان گفت که بازارها روند صعودی خود را حفظ خواهند کرد.