مهر تایید یلن به عملکرد « فد»

قدرت اقتصادی آمریکا پابرجاست

وزیر خزانه‌داری آمریکا با آنالیز وضعیت اقتصادی آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرد: «من مطمئنم که ایالات‌متحده می‌تواند بدون صدمه زدن به بازار کار، تورم را که اکنون در سطح ۳ درصدی قرار دارد به هدف اصلی مقامات فدرال رزرو یعنی ۲ درصد برساند. من به این برآورد حس خوبی دارم؛ زیرا روند سیاست‌های این کشور در مسیر درستی قرار دارد.» او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: «اگرچه تورم کنونی با تورم هدف‌گذاری شده از سوی فدرال رزرو فاصله دارد، اما باید گفت که این کشور به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بدون هیچ تغییر در دستمزد و تولید ناخالص داخلی قادر به ثبت این ارقام بوده است.»

این مقام سیاسی- اقتصادی در خصوص داده‌های شغلی آمریکا در ماه اوت نیز افزود: «با وجود افزایش نرخ بیکاری به سطح ۸/ ۳ درصدی، نرخ مشارکت نیروی کار در ماه اوت به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ (دوران شیوع ویروس کرونا) رسید. این ارقام این سیگنال مثبت را به ما می‌دهد که مقامات سیاسی- اقتصادی آمریکا جهت مهار تورم و رکود اقدامات لازم را انجام داده و این کشور در سال‌های آتی جایگاه اقتصادی خویش را تقویت خواهد کرد.» در راستای این موضوع باید به سخنان اخیر مقامات فدرال رزرو نیز نگاهی انداخت.

مسیر جدید فدرال رزرو

اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو در سخنرانی روزهای اخیر خود تاکید کردند: «ما تمام تلاش خود را در جهت کاهش تورم بدون ایجاد رکود در بخش‌های اقتصادی انجام خواهیم داد. این امر مستلزم آن است تا نرخ بهره سیاستی را یک مرتبه دیگر افزایش دهیم و پس از آن برای مدتی بهره را در سطوح بالا حفظ کنیم.» با توجه به سخنان مذکور به نظر می‌رسد سیاستگذاران بانک مرکزی در حال آماده‌سازی خود برای صعود بهره به میزان ۲۵/ ۰ واحد درصد در ۱۹ و ۲۰ سپتامبر هستند. در پیرامون این بحث جرمی پاول نیز اعلام کرد: «ما از اوایل سال ۲۰۲۲، ۱۱ مرتبه بهره را افزایش دادیم و آن را به سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصد رسانده تا شاخص قیمت مصرف‌کننده را در مدت زمان کوتاه‌تری به سطح ۲ درصدی برسانیم.»

وی در ادامه سخنان خود افزود: «ما سیاست‌های پولی خود را در فاصله‌های زمانی مناسبی اتخاذ کردیم، اما اکنون که به پایان چرخه سیاست‌های انقباضی نزدیک می‌شویم باید با احتیاط بیشتری در خصوص شارژ بهره قدم ‌برداریم. برای تشدید دوباره سیاست‌های انقباضی در نشست ماه سپتامبر باید تا زمان انتشار داده‌های تورمی در روز‌های آتی منتظر بمانیم.» برخی از تحلیلگران با توجه به احتمال افزایش بهره در نشست فدرال رزرو معتقدند که شاخص دلار در پی این رویداد بار دیگر در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت و در مقابل بازارهای جهانی را به مسیر نزولی هدایت خواهد کرد.

پیش‌بینی بازارها

با توجه به عوامل مذکور باید گفت که در پی صعود احتمالی بهره، شاخص دلار در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت و احتمال جهش آن به کانال ۱۰۶ واحدی دور از انتظار نخواهد بود. در مقابل طلای جهانی که اکنون در بازه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در حال نوسان است به زیر کانال ۱۸۰۰ دلاری سقوط خواهد کرد. این روند در خصوص رمزارزها نیز صادق است و با برآورد فوق دارایی‌های این بازار شیب کاهشی به خود خواهند گرفت. اما قابل ذکر است که روند کاهشی بازارهای جهانی ادامه‌دار نخواهد بود و اکنون که فدرال رزرو به پایان چرخه ضد تورمی خود نزدیک شده، طی مدت کوتاهی به روند سابق خود باز خواهند گشت.