اقتصادآمریکا در 2024

با این تفاسیر سیاست‌های انقباضی تا نیمه اول ۲۰۲۴ بر قوت خود باقی خواهد ماند، اما پس از آن کمیته بازار باز فدرال رزرو با استناد به روند نزولی تورم نقطه‌به‌نقطه و هسته، سیاست‌های انبساطی را شروع کنند. هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس تاکید کرد:«پیش‌بینی‌های ما بر اساس روند کاهشی تورم و فاصله ۲/ ۱ واحد درصدی آن با تورم هدف‌گذاری شده است. تیم گلدمن در تلاش است تا کاهش نرخ بهره را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز کند. اما در حال حاضر مساله اصلی ما این است که تا نیمه دوم سال آینده بتوانیم هر سه ماه یکبار بهره را به میزان ۲۵/ ۰ واحد درصدی افزایش دهیم، اما بر سر میزان نرخ سیاستی اطمینان کافی نداریم.» این امر ناشی از گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئیه است.

داده‌ها بیان می‌کند که داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کار ایالات‌متحده حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه در این کشور با رشد ۲/ ۰ واحد درصدی روبه‌رو شده است. در نتیجه تورم از سطح ۳ درصدی در ماه ژوئن به ۲/ ۳ درصد در ماه ژوئیه صعود کرد. اما در مقابل شواهد نشان می‌دهد که سیاست‌های انقباضی همچنان بر تورم هسته اثر‌گذار است. از این رو تورم هسته که بدون احتساب مواد غذایی و انرژی محاسبه می‌شود با کاهشی معادل ۱/ ۰ واحد درصد رو‌به‌رو شد و به ۷/ ۴درصد رسید. ارقام ذکر شده این سیگنال را به بازارها می‌دهد که توقف یا افزایش سیاست‌های پولی انقباضی برای آخرین مرتبه در پایان سال جاری، ممکن اما دور از انتظار است. بنابراین باید در انتظار سیاست‌های سخت‌تری از سوی بانک مرکزی بود.

در این بین باید به اثرات این سیاست بر بازار‌های جهانی نگاهی انداخت. با صعود ۲/ ۰ واحد درصدی تورم و احتمال شارژ مجدد بهره از سوی بانک مرکزی، شاخص دلار که با سیاست‌های انقباضی تقویت می‌شود، رشد کرد. این شاخص در شروع روند معاملاتی بازارهای جهانی در روز گذشته در ساعت ۱۶ به وقت تهران از کانال ۱۰۳ واحدی عبور کرد. بر این اساس در ساعت مذکور به رقم ۲۲/ ۱۰۳واحد رسید. در پی این رویداد طلای جهانی نیز واکنش منفی خود را اعلام کرد و درحال سقوط به کانال ۱۸۰۰ دلاری است. در حال حاضر این دارایی ارزشمند با تداوم روند نزولی خود در ساعت مذکور با قیمتی معادل ۱۹۱۰ دلار معامله شد. به نظر می‌رسد که این فلز زرد در روزهای آتی در پی واکنش به عملکرد احتمالی فدرال رزرو و تقویت شاخص دلار، حمایت کانال ۱۹۰۰دلاری را از دست بدهد.