به گزارش رویترز، دولت ژاپن در روز پنج‌شنبه پیش‌بینی کرد تورم در سال جاری میلادی به‌شدت از هدف ۲ درصد بانک مرکزی فراتر رود. به نظر می‌‌رسد ادامه افزایش قیمت‌‌ها پایان سیاست‌‌ نرخ پایین بهره را رقم بزند. این پیش‌بینی در آستانه برگزاری اجلاس بانک مرکزی ژاپن در هفته آینده انجام شده است. دولت ژاپن انتظار دارد تورم قیمت مصرف‌کننده در سال مالی جاری که از ماه آوریل آغاز شده به ۶/ ۲ برسد، یعنی بسیار بالاتر از ۷/ ۱ درصدی که در ابتدای سال جاری میلادی پیش‌‌بینی می‌شد. تورم در ژاپن در سال گذشته برابر با ۲/ ۳ درصد بود. دولت پیش‌‌بینی می‌‌کند تورم در سال مالی آینده به ۹/ ۱درصد برسد یعنی نزدیک به هدف بانک مرکزی.

دولت ژاپن با توجه به ماهیت بی‌‌ثبات بهبود اقتصاد در این کشور پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال جاری میلادی را هم پایین آورده است و انتظار دارد اقتصاد ۳/ ۱ درصد رشد داشته باشد، یعنی پایین‌‌تر از ۵/ ۱ درصدی که در ژانویه پیش‌بینی شده بود. دلیل آن هم کاهش صادرات به خاطر کند شدن رشد تقاضای جهانی است. ژاپن پس از بیش از دو دهه تورم منفی و راکد بودن دستمزدها، بیش از یک سال است تورم بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی را تجربه می‌‌کند. چون شرکت‌ها افزایش هزینه مواد خام اولیه را از طریق بالا بردن قیمت‌‌ها به خانواده‌ها منتقل کرده‌‌اند.

رئیس بانک مرکزی‌ ژاپن از احتمال توقف سیاست نرخ پایین بهره خبر داده و عقیده دارد افزایش تقاضای داخلی و رشد دستمزدها باید باعث ایجاد تورم شود نه بالا رفتن هزینه‌ها. بانک مرکزی ژاپن پیش‌‌بینی می‌‌کند تورم مصرف‌کننده بدون در نظر گرفتن هزینه مواد غذایی تازه به ۸/ ۱ درصد در سال مالی جاری و ۲ درصد در سال آینده برسد.