نقش مثبت حضور دومین بانک بزرگ روسیه در ایران

او افزود: اگر این بانک روسی بتواند اهداف پولی و مالی ما را به درستی محقق کند، کمک بزرگی به نظام بانکی کشور خواهد بود. طبعا شروع این حرکت، اقدام مثبتی است؛ اما فعلا برای ارزیابی باید صبر کرد و منتظر فعال شدن رسمی این بانک در ایران بود.

سوری درباره دلارزدایی و کاهش نیاز به ارز‌های مرجع در مبادلات تجاری با کشورهای منطقه اظهارکرد: دلارزدایی از اقتصاد و تجارت، تصمیمی امکان‌پذیر است و کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیا و منطقه می‌توانند در چارچوبی محدود، مبادلات ارزی خود را با پول ملی خودشان انجام دهند؛ اما نباید فراموش کرد قیمت کالا و ارزش پول‌ها در مبادلات تجاری همواره بر حسب دلار سنجیده می‌شود.

 او با تاکید بر اینکه دلارزدایی به معنای خارج کردن کامل دلار از فرآیند مبادلات ارزی نیست، ادامه داد: اگر تصور شود که با این تصمیم بتوان دلار را از گردونه تجارت به‌صورت کلی خارج کرد، نمی‌توان آن را امکان‌پذیر دانست، ولی ممکن است برخی کشور‌ها بتوانند در یک چارچوب مشخص، یکسری از نیاز‌های تجاری خود را بدون نیاز به دلار و با پول ملی و مشخص خود با یکدیگر مبادله کنند. این اقتصاددان به موضوع راه اندازی شبکه پیام‌رسان بین بانکی به‌عنوان جایگزین سوئیفت از سوی کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیا اشاره کرد و گفت: ارزش هر شبکه‌ای، مشترکان آن شبکه است و هر میزان آن شبکه، مشترکان بیشتری داشته باشد، ارزش و کاربرد آن بیشتر و وسیع‌تر خواهد شد.

در نتیجه اگر قرار است کشورمان بخشی از مبادلات خود را با کشور‌های همسو در منطقه و اتحادیه محدود کند، می‌توان گفت در این چارچوب نیازمند به سوئیفت نباشیم. البته این امر هم بستگی به گسترش شبکه جدید دارد و هم اینکه رفته‌رفته چقدر می‌تواند عضو و بانک‌های جدید را به شبکه خود اضافه کند؟ البته باید منتظر راه‌اندازی و کارآیی این شبکه بود تا نسبت به ارزشمند بودن این اقدام به‌طور دقیق‌تر اظهارنظر کرد.