7 copy

با نظر به وضعیت بازارهای جهانی در روزهای اخیر باید گفت که طلا در بحبوحه سقوط دلار جهانی، پس از گذشت حدود 3 سال به کانال 2هزار دلاری دست پیدا کرد و در ساعت 14 به وقت تهران با قیمت 2022 دلار در بازار معامله شد. این در حالی بود که شاخص دلار در پی اتفاقات اخیر و پیش‌بینی‌های جدید تحلیل‌گران در خصوص افزایش نرخ بهره و مهار تورم در ماه‌های آتی و سپس شروع سیاست‌های انبساطی از اواخر سال 2023 در مسیر نزولی قرار گرفت و حدود 6/ 1 واحد از ارزش خود را از دست داد. بنابراین این شاخص در ساعت ذکر شده در روز گذشته رقم 76/ 101 واحد را به ثبت رساند و جان تازه‌ای به بازار‌های جهانی از جمله رمزارزها و طلا بخشید. اکنون شواهد گویای آن است که با ثبات شرایط فعلی در بازارها، طلا می‌تواند با گذر از نرخ 2077 دلاری رکورد جدیدی در تاریخ ثبت کند.

در سوی دیگر بازار، رمزارزها از جمله بیت‌کوین، مقاومت خود را در کانال 28 هزار دلاری حفظ کرده و در حال نوسان در این بازه است. بنابراین این دارایی محبوب در روز گذشته با قیمت 28 هزار و 543 دلار در بازار کریپتو به ثبت رسید. در ادامه این بحث باید به روند قیمتی اتریوم نیز به عنوان دومین ارز دیجیتال مهم در سطح جهان اشاره کرد. این دارایی ارزشمند شتاب قیمتی بیشتری را پشت سرگذاشته و با رشد 5/ 8 واحد درصدی خود به کانال 1900 دلاری صعود کرد و با قیمت 1910 دلار در بازارها به ثبت رسید.

نرخ سه رقمی دلار جهانی به پایان می‌رسد؟

بررسی‌های انجام شده در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که شاخص دلار در روزهای اخیر در مسیر نزولی قرار گرفته و برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که این شاخص در روزهای آتی و با ثبات شرایط فعلی نرخ سه رقمی خود را از دست خواهد داد. در پاسخ به این سوال که چه عواملی سبب این امر شده‌اند باید به گزارش اخیر «دنیای اقتصاد» با عنوان دو بازوی مهار تورم آمریکا، اشاره کرد.

در این گزارش آمده بود: «توجه به گام‌های مثبت بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش سیاست‌های پولی انقباضی در جلوگیری از شتاب هزینه‌ها و دستیابی به تورم 2 درصدی، به نظر می‌رسد دهمین افزایش نرخ بهره معادل 25/ ‌0 واحد درصدی نیز به زودی اتخاذ خواهد شد. در این راستا برخی از اقتصاددانان ارشد بازارها افزودند که اعمال سیاست‌های مذکور نیازمند زمان خواهد بود و اتخاذ سیاست‌های انقباضی در اواخر سال 2021 بعد از یک‌سال اثر خود را بر تورم نمایان ساخته است. بنابراین ردپای اقدامات مذکور تا یک‌سال آتی بر روند تورم آشکار است و آن را در مسیر نزولی قرار می‌دهد.» بر این اساس، سخنان بالا این سیگنال منفی را به دلار جهانی می‌دهد که سیاست‌های انقباضی در نقطه پایان قرار دارد و از اواخر سال 2023 جای خود را به سیاست‌های انبساطی خواهد داد.

در پی این موضوع شاخص دلار که اکنون در کانال 101 واحدی قرار دارد، به زیر کانال 90 واحدی یعنی نقطه‌ای که سیاست‌های انقباضی آغاز شده است، باز خواهد گشت. با عقب‌گرد روند دلار جهانی، بازارهای جهانی قوت گرفته و به جایگاه سابق خود در سال 2020 و 2021 بازمی‌گردند. البته در ادامه این بحث و با توجه به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازوی جدیدی از دل بحران‌های حوزه بانکداری آمریکا در مهار تورم در یک ماه اخیر آشکار شده است که به سیاست‌های انقباضی در عملیات ضد تورمی یاری می‌رساند و بر این اساس اقتصاددانان ارشد و همچنین تحلیل‌گران در انتظار فقط یک جهش دیگر بهره از سوی مقامات فدرال رزرو هستند. اما چرا بحران بانکداری به نقطه قوت اقتصاد تبدیل شد؟

با استناد به گزارش فوق باید گفت که در پی ورشکستگی بانک‌های مهم تجاری در این منطقه مقامات این حوزه استانداردهای سختگیرانه‌تری را در اتخاذ وام وضع کردند. این امر گرچه افرادی را که نیازمند پول نقد بودند با مشکل مواجه کرد، اما نکته مثبت این اتفاق این است که با کمبود نقدینگی و کاهش حجم پول در بازار به کاهش تورم کمک کرده و در کنار نرخ بهره به عنوان دومین محرک مهار تورم تلقی می‌شود. پس از بررسی روند شاخص دلار و اثر محرک‌های ضد تورمی بر آن، باید سراغ اثر آنها بر بازارهای جهانی رفت.

یکه‌تازی فلز زرد

با توجه به مطالب ذکر شده اکنون باید به بررسی روند طلا در دوره پر فراز و نشیب دلار جهانی پرداخت. با افت شاخص دلار، طلا که در مقابل روند شاخص دلار حر‌کت می‌کند توانست پس از حدود 3 سال به کانال 2هزار دلار راه پیدا کند و در ساعت 14 به وقت تهران قیمت 2022 دلاری را به ثبت برساند. گرچه این خبر برای سرمایه‌گذاران مطلوب به نظر می‌رسد، اما کارشناسان و تحلیل‌گران در انتظار شتاب قیمتی بیشتری برای ثبت رکورد تاریخی جدید برای این دارایی هستند.

ارزش این فلز درخشان اکنون 55 دلار با قیمت 2077 دلار، آخرین رکورد قیمتی طلا در سال 2020 فاصله دارد. به نظر می‌رسد که با تداوم شرایط فعلی بازارها این دارایی به بالای این رقم صعود کرده و دومین رکود قیمتی خود را در سال 2023 ثبت خواهد کرد.

همچنین آنها افزودند که یا یکه‌تازی این دارایی، هجوم خریداران به این بخش افزایش یافته و از سرعت افزایش قیمت‌ها در بخش رمزارزها به خصوص بیت‌کوین می‌کاهد. اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رهبر رمزارزها در روزهای آینده به کانال 30 هزار دلاری صعود خواهد کرد.

سبزپوشی رمزارزها

وضعیت بازار کریپتو نشان می‌دهد که بیت‌کوین و اتریوم درحال به پایان رساندن سومین هفته سبز معاملاتی خود هستند. در این میان بیت‌کوین که با قیمت 28 هزار و543 دلار در حال معامله است، روزهای روشنی را در پیش خواهد داشت و به نظر می‌رسد این دارایی در آخرین روز معاملاتی خود در هفته جاری کانال 30 هزار دلاری را فتح خواهد کرد.

در این میان اتریوم نیز که اکنون در کانال 1900 دلاری قرار دارد در حال جهش به کانال 2هزار دلاری است. با توجه به عوامل مذکور باید نگاهی به سخنان پاول و پیش‌بینی یک‌سال پیش او در خصوص مهار تورم و بازگشت بازارهای جهانی به روال سابق خود انداخت.