مصرف گاز ۳۶هزار موتورخانه در کشور بهینه‌سازی شد

مسلم رحمانی روز چهارشنبه گفت: انتظار است دارندگان موتورخانه‌ها در بخش‌های خانگی، اداری و تجاری نیز به شرکت‌های گاز استانی مراجعه و با استفاده از یارانه موتورخانه‌ها را در بخش مصرف گاز بهینه‌سازی کنند.وی افزود: اکنون یک‌هزار و ۲۰۰ شهر کشور گازرسانی شده‌اند که با این آمار ضریب پوشش گاز در خانوارهای شهری ۹۸درصد است و در بخش روستایی نیز ۳۶هزار و ۳۰۰ روستا دارای شبکه گاز‌رسانی هستند. رحمانی یادآور شد: عملیات گازرسانی به بیش از سه هزار روستا کشور در دست اجراست و ۲ هزار روستای دیگر نیز در سال آینده زیر پوشش شبکه گاز قرار می‌گیرند. وی ادامه داد: با گاز‌رسانی به این پنج‌هزار روستا ضریب پوشش شبکه گاز در خانوارهای روستایی کشور از ۸۴ به بالاتر از ۹۲ ژدرصد خواهد رسید.رحمانی گفت: شرکت ملی گاز در بخش‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع در ۶ ماه نخست امسال تلاش‌های بسیار زیادی انجام داد تا حداکثر پالایش و انتقال انجام شود و در بخش توزیع کمترین مشکل برای گازررسانی به مشترکان بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی رخ ندهد. رحمانی تاکید کرد: مشترکان باید با مصرف بهینه کمک کنند همه کشور از این نعمت برخوردار باشند و تمام مردم گرمای انرژی گاز را حس کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه افزایش مصرف گاز در فصل سرما و  ناترازی بین تولید و مصرف منجر به ایجاد اشکال‌‎هایی برای تامین گاز مشترکان خانگی و تجاری می‎‌‌شود. از مشترکان انتظار می‌‌رود از هفته آینده همزمان با کاهش دما با مصرف بهینه شرایطی فراهم کنند تا گاز بخش‌‎های مختلف در کشور تامین شود و محدودیتی نیز برای تامین گاز بخش صنعت رخ ندهد.

رحمانی افزود: چنانچه میزان مصرف خانگی فراتر از حد مجاز تعریف‌شده برای شبکه گاز باشد به اجبار باید محدودیت‌هایی برای تامین گاز صنایع داشته باشیم.وی یادآور شد: بسیاری از صنایع قرارداد تامین گاز آنها در هشت ماه از سال و در چهار ماه دیگر نیز سوخت مایع است و چنانچه محدودیتی نیز برای تامین گاز صنایع ایجاد شود براساس قرارداد طبیعی است. رحمانی عنوان کرد: با توجه به شرایط تراز گاز، صنایع و مردم باید با مصرف بهینه گاز به تامین پایدار آن کمک کنند. وی بیان کرد: به طور کل سه پلکان نخست گاز‌رسانی بیش از ۷۵درصد مصارف گاز کشور را تشکیل می‌دهند که این سه پلکان در گذشته نیز کم‌مصرف معنی می‌شدند. رحمانی ادامه داد: چنانچه مشترکان پلکان‌های چهارم به بعد نیز بتوانند مصرف خود را به سه پلکان نخست برسانند کمک بسیار خوبی به تامین گاز پایدار خواهد شد.وی اظهار کرد: با افزایش مصرف گاز در فصل سرما رعایت مسائل ایمنی بسیار حائز اهمیت است که مشترکان باید دقت کنند تا شاهد کمترین میزان حوادث ناشی از گاز طبیعی باشیم.