ناامیدی از تقاضای نفتی چین

قیمت نفت در روز جمعه به سبب افزایش سیاست‌های قرنطینه‌ای بزرگترین واردکننده نفت جهان نزدیک به یک درصد کاهش یافت. این در حالی اتفاق افتاد که نشانه‌های بازار از افزایش قیمت این شاخص‌ها حکایت داشت. کمیسیون بهداشت چین اعلام کرده‌است در روز پنجشنبه پس از ثبت ۱۵۰۶ مورد جدید کووید، ساختمان‌ها و مناطق زیادی را مسدود و قرنطینه کرده‌اند. چین درحالی همچنان بر سیاست‌های کوویدصفر تاکید دارد که به گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری ۲/ ۳درصد افت خواهد کرد. این عدد ۲/ ۱واحد نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی کمتر است درحالی‌که در آوریل ۲۰۲۱ افزایش ۱/ ۸درصدی را ثبت کرد. این در حالی است که تا پیش از انتخابات حزب کمونیست چین، تمامی تحلیلگران برای پیش‌بینی بازار چشم به این کشور دوخته‌ بودند.

نفت برنت در روز گذشته هر بشکه ۴۲/ ۹۴دلار فروخته‌ شد. همچنین هر بشکه نفت سبک آمریکا ۳۸/ ۸۸دلار معامله ‌شد. بهای بنزین در معاملات آینده ایالات متحده آمریکا ۳درصد کاهش داشته درحالی‌که گازوئیل در این کشور ۵درصد بیشتر از میانگین ماه ژوئن فروخته می‌شود. البته در نگاه هفتگی، نفت برنت ۲درصد و نفت وست‌تگزاس ۳درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

شرکت پتروچاینا، شرکت دولتی چین درمورد میزان نیاز این کشور به انرژی گفته بود که این کشور به صورت سالانه تقاضای خود را مشخص می‌کند. به گفته این شرکت تقاضا برای گاز طبیعی و سوخت تصفیه‌شده در سه‌ماهه چهارم، سال به سال رشد می‌کند. همچنین تولید ناخالص آمریکا (GDP) در سه‌ماهه سوم سال بازگشت قوی داشته ‌است که نشان از انعطاف‌پذیری اقتصاد این کشور در برابر تکانه‌های اقتصادی دارد.  شرکت‌های بزرگ انرژی مثل اکسون‌موبیل، چورون و اکوینور سودهای نجومی در سه‌‌ماهه سوم سال به ‌ثبت رساندند، امری که باعث اعتراض مصرف‌کنندگان در شرایط سخت کنونی شد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، معتقد است صنایع انرژی این کشور برای پایین نگه‌ داشتن قیمت سوخت به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند. اوپک‌ پیش‌بینی کرده ‌بود تقاضای نفت در یک دهه آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

آمریکا در اولین قدم برای پایین‌ نگه ‌داشتن قیمت‌ها دست به تزریق ۱۵میلیون بشکه دیگر از محل ذخایر استراتژیک زد که البته به گفته کارشناسان بر بازار خرده‌فروشی تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. بهای گاز مایع نیز نوسان داشته ‌است. بهای گاز طبیعی در روز گذشته با کاهش روبه‌رو شد و هر Mmbtu بیشتر از ۵دلار فروخته ‌شد. با مشکلاتی که دولت‌های اروپایی برای تامین گاز طبیعی داشتند، گاز مایع جایگزین سوخت نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی شد؛ کامودیتی گرانی که به گفته یکی از تحلیلگران «به درد اروپایی‌ها نمی‌خورد». حتی یکی از متخصصین انرژی گفته ‌بود در صورتی که که بهای گاز طبیعی پایین بماند، «احتمال فروش ذخایر گاز مایع، حتی ارزان‌تر از مبلغ خرید، دور از تصور نیست».

فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا نیز همچنان بر افزایش توان دلار اصرار دارد و در پی افزایش نرخ بهره بین‌بانکی است. امری که باعث شده چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بازار نفت غبارآلودتر از همیشه باشد. با اعلام خبر تمدید سیاست‌های کوویدصفر چین، ناظران به بازاری چشم دوخته‌اند که احتمال دارد با هر اتفاق غیرمترقبه‌ای مثل «انفجار خط لوله نورداستریم» نوسان شدیدی پیدا کند. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هم با بیان اینکه به احتمال زیاد اروپا زمستان امسال را «با کبودی‌های اقتصادی اجتماعی» به سلامت می‌گذراند، نسبت به بحران انرژی در سال ۲۰۲۳ هشدار داد.