دنیای اقتصاد: تجارت تلفن همراه از مواردی است که روز‌به‌روز در حال پیشرفت است و پا‌به‌پای دیگر فناوری‌های جهان با سرعتی وصف‌ناپذیر رو به جلو می‌رود. زمان زیادی نگذشته از وقتی که نوکیا ۳۳۱۰ وارد بازار تلفن همراه شد و با کمترین امکانات از قبیل برقراری ارتباط تلفنی و ارسال و دریافت پیام متنی و بازی snake چشم همگان را به خود خیره کرد. حالا این امکانات به‌حدی محدود هستند که حتی کاربران عادی تلفن همراه را راضی نمی‌کند. در این فاصله زمانی تلفن‌های همراه متنوعی با امکانات جذاب و چشمگیری وارد بازار شده‌اند و جالب اینکه همچنان این روند ادامه دارد و رو به رشد می‌رود. این رشد چنان سریع پیش می‌رود که اگر حالا یک شرکت سازنده تلفن همراه از محصولی رونمایی کند که مثلا در سی ثانیه فول‌شارژ شود و یک هفته هم شارژ را نگه دارد خیلی هم شوکه نمی‌شویم و نهایتا شرکت سازنده را تحسین می‌کنیم.

موضوع باتری موبایل در حال حاضر بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. باتوجه به امکانات و پیشرفت‌هایی که تلفن‌های همراه حال حاضر دارند مصرف باتری بسیار بیشتر از گذشته شده و به یکی از مهم‌ترین نیاز‌های کاربران تبدیل شده است. به تبع شرکت‌ها هم در تلاشند تا این نیاز کاربران را برطرف کنند و به این طریق از سایر رقبا جلو بیفتند. در این میان دانشمندان به طور مداوم در حال بررسی راهکارهای جدید برای بالابردن بازدهی و کیفیت باتری‌ها هستند که جدیدترین دست‌یافته‌ها هم مربوط به ابداع دانشمندان فرانسوی می‌شود که یک باتری قابل شارژ جدید با امکانات منحصر به فرد ارائه کرده‌اند. این باتری که با استفاده از یون‌های سدیم توسعه داده شده به‌مراتب ارزان‌تر و در دسترس‌تر از لیتیوم است.از آنجا که باتری‌های قابل شارژ به عنوان یک سخت‌افزار و اصل مهم در موبایل‌ها به‌شمار می‌روند حدس و گمان‌ها و طرح‌های متفاوتی هم در این حوزه عرضه می‌شود. بر اساس یکی از این طرح‌ها، موبایل‌های نسل بعد با ضربان قلب، ریه‌ها و دیافراگم کار خواهند کرد به صورتی‌که باتری آنها روی بدن انسان کاشته می‌شود. این ایده گروهی از محققان آمریکایی-چینی است که موفق شده‌اند از ضربان قلب انرژی تولید کنند. آنها امیدوارند با کاشت باتری روی بدن، بتوانند انرژی مورد نیاز برای موبایل را تامین کنند.

به همین ترتیب همه کمپانی‌ها با سختکوشی روی محصولاتشان کار می‌کنند و کاربران هم به دنبال جدیدترین و جالب‌ترین ویژگی‌ها هستند که بتوانند از این دستگاه که روزی ابداعش‌ هدفی جز برقراری ارتباط تلفنی نداشت حالا بهترین استفاده را بکنند و اغلب نیازهای روزانه‌شان را با کمک آن برطرف کنند. شرکت‌های سازنده تلفن همراه روزانه طرح‌های متفاوتی ارائه می‌دهند که برخی‌ از آنها تولید می‌شوند و برخی دیگر هم در حد طرح باقی می‌مانند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در نسل‌های آینده تلفن همراه به وقوع می‌پیوندد و اغلب سازندگان موبایل برای تولید آن در تلاش هستند صفحه نمایش OLED با بیشترین ویژگی انعطاف‌پذیری است. در این حوزه طرح‌های جالب و عجیبی از شرکت‌های گوناگون درز کرده که بعید هم نیست دیر یا زود به بازار موبایل راه پیدا کنند. در ادامه به برخی تلفن‌هایی اشاره می‌کنیم که شرکت‌های مختلف طرح کرده‌اند و معلوم نیست که با این شکل و شمایل و امکانات روزی می‌رسد که وارد بازار بشوند یا طرح‌های عجیب و غریب‌تر پیشدستی می‌کنند و کار را به جایی می‌رسانند که این گوشی‌ها با وجود جذابیت‌های کنونی در آن زمان دیگر جایی در بازار نداشته‌ باشند.


Kyocera

گوشی مفهومی تاشوی شرکت Kyocera دارای یک صفحه‌نمایش OLED است که آن را از دستگاهی شبیه صدف به چیزی شبیه کیف پول یا کیف زنانه دستی تبدیل کرده است.

Motorolla Piccolo

گوشی مفهومی پیکولو حاصل نوآوری و الهام گروهی طراحان موتورولا است که آن را به محصولی جذاب و زیبا تبدیل کرده است. البته این محصول با دیزاینی که دارد برای خانم‌ها بیشتر جذاب خواهد بود.

Jakub Lekes

گوشی مفهومی مولتی‌مدیا جاکوب لکیز هم از جمله گوشی‌های آینده است که در آن طراح معروف، تلاش کرده است در این گوشی محدودیت‌های طراحی گوشی را از میان بردارد. این گوشی دارای یک صفحه‌کلید QWERTY کشویی در زیر صفحه‌نمایش است. دوربین پشتی این گوشی نیز ۳/۴ مگاپیکسل با امکان آتوفوکوس است. اما جالب‌ترین قابلیت این گوشی در کناره آن است که مسیر دویدن شمارا نشان می‌دهد.

LG Travel

گوشی مفهومی ال‌جی تراولر را آندرو ژنگ طراحی کرده است؛ یک گوشی باریک کشویی با صفحه‌نمایش لمسی و چند دکمه فشاری در پایین صفحه. شکل غیرمعمول این گوشی برای راحت‌تر در دست گرفتن طراحی شده و این قابلیت برای استفاده از لاستیک‌های چسبنده در کناره‌ها تقویت هم شده است.

Eclipse Intuit

این گوشی که ادی گاه آن را طراحی کرده تمامی قابلیت‌های پایه‌ای را که از یک گوشی انتظار داریم در خود دارد؛ دوربین قدرتمند ۵ مگاپیکسلی با نرم‌افزاری برای تدوین و آپلود تصویر در آلبوم عکس، صفحه کلید لمسی کشویی در کناره‌ها و یک صفحه‌نمایش بزرگ در وسط. اما آنچه این طراحی مفهومی را منحصربه‌فرد می‌کند استفاده از یک روکش خورشیدی باریک است که در صورت قرار گرفتن در معرض هرگونه نور، باتری را شارژ می‌کند.

Kambala

گوشی کامبالا یک گوشی موبایل است که که قابل تغییر و تبدیل به سمعک نیز هست. این گوشی دارای دسته کوچکی است که می‌توان آن را به گوش متصل کرد. اگر قسمت مرکزی آن را باز کنید، گیره قرار ‌دادن آن روی گوش باز می‌شود. این گوشی از پلیمر چند لایه ساخته شده است و تمامی قطعات الکترونیکی را در خود جای داده است. این گوشی مجهز به یک صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر با انواع حسگرها است و البته توانایی انتقال تصویر داخلی گوشی به خارج آن را هم دارد. این دستگاه قابلیت ارسال و انتقال تصویر از یک طرف دستگاه به طرف دیگر آن را داراست.

LG Flutter

گوشی ال‌جی فلاتر فرصت آن را خواهد داشت که در فیلم‌های اکشن آینده استفاده شود. این دستگاه مانند بادبزن باز می‌شود و دارای یک صفحه‌نمایش OLED فوق‌العاده انعطاف‌پذیر است.

Mobile Script

طراح مشهور، الکساندرموکملوو، به دنبال ثبت یک تلفن همراه با دو صفحه نمایش است اما این گوشی با دیگر تلفن‌های همراه یک فرق اساسی می‌کند. این تلفن همراه دارای یک صفحه است که در داخل بدنه جمع می‌شود و می‌توانید در زمان‌های خاص آن را خارج و از آن استفاده کنید این کار باعث می‌شود تا گوشی شما فضای بسیار کمی را اشغال کند. این تلفن دارای یک صفحه‌نمایش لمسی در جلو و یک صفحه بزرگ تر در داخل است. این صفحه دوم به صورت کشویی بیرون کشیده می‌شود و آن را تبدیل به یک لپ‌تاپ می‌کند. گوشی مفهومی موبایل اسکریپت نیازمند شارژ با برق نیست. بدنه این گوشی از یک ماده نانوی خاص ساخته شده است که نور خورشید را به انرژی گوشی شما تبدیل می‌کند.

Helix Rob Luna

گوشی دستبندی ال‌جی هلیکس راب لونا یک گوشی مفهومی است که طراح مشهور به نام هلیکس آن را برای شرکت ال‌جی طراحی کرده است. ویژگی بارز این گوشی آن است که می‌تواند به عنوان دستبند روی دست کاربر استفاده شود. همچنین این گوشی دارای مدارهای انعطاف‌پذیر و صفحه‌نمایش لمسی است که از پلاستیک و فلز سیاه رنگ ساخته شده است. شما می‌توانید آن را با کمک دستگیره‌ای که روی دستگاه تعبیه شده به کمربند خود وصل کنید. این وسیله از طریق یک شارژر مغناطیسی که از انرژی جنبشی که توسط کاربر تولید می‌شود، شارژ می‌شود.

Motorola Sparrow

موتورولا یک گوشی مفهومی جدید به نام اسپارو هم طراحی کرده است. این گوشی مفهومی در واقع یک دستگاه همه کاره است که دارای اسکنر، RFID، سیستم POS، امکان ارتباط و کارت اعتباری است. این گوشی با صفحه‌های لمسی در جلو و عقب، کار را برای کاربران بسیار ساده می‌کند.

Nokia 888

شما می‌توانید این گوشی را دور مچ خود ببندید. گوشی مفهومی جدید نوکیا با نام نوکیا ۸۸۸ دارای باتری مایع، تشخیص صدا، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر و روکش حساس به لمس است که به آن اجازه می‌دهد خود را با محیط سازگار کند. با استفاده از فناوری فیدبک غیرتشریحی، سطح این گوشی می‌تواند خودش را با شرایط مختلف سازگار کند و البته صفحه‌نمایش جوهر الکترونیکی آن هم گرافیک و اطلاعات این گوشی را تقویت می‌کند.

Philips Fluid

یک طراح برزیلی به نام دا ماتا برای شرکت فیلیپس گوشی طراحی کرده است تا به وسیله آن بتواند بازار موبایل را به دست آورد. این گوشی قابلیت خم شدن دارد و می‌توان آن را به هر حالتی خم کرد. این گوشی همچنین قابلیت تبدیل شدن به دسته‌های بازی برای کنسول‌های متفاوت را نیز دارد.

iPhone

در این بین نمی‌توان از شرکت اپل گذشت. این شرکت یک ایده دارد که شاید تا سالیان سال عملی نشود؛ هرچند با وضعیت موجود در پیشرفت تکنولوژی امکان عملی شدن آن هم خیلی دور از ذهن نیست. این شرکت به دنبال ایجاد گوشی‌هایی است که به وسیله پروژکتور کنترل می‌شوند. شما قطعه‌ای را روی مچ خود می‌بندید و صفحه گوشی در کف دست شما نقش می‌بندد.