پیشرفت‌هایی مفید در دنیای ابزارهای دیجیتال

دنیای اقتصاد: احتمالا برای شما هم پیش آمده است که با خودتان فکر کنید، قبل از ورود تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال به زندگی روزمره ما بسیاری از کارهایی که امروز ساده و لذتبخش هستند، چقدر سخت و آزاردهنده بودند. این موضوع حتی درباره تکنولوژی و ابزارهای اولیه آن هم صادق است. در واقع رشد و پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد تغییراتی در این ابزارها و امکانات شده که کار با آنها را راحت‌تر و لذتبخش‌تر کرده است. کافی است به دهه ۸۰ میلادی برگردیم، زمانی که تلویزیون‌های رنگی بزرگ و فلاپی‌دیسک‌ها مظهر تکنولوژی روز بودند. اگر امکاناتی را که تکنولوژی در آن زمان در اختیار ما قرار می‌داد، با ابزارها و امکانات امروز مقایسه کنیم به خوبی متوجه می‌شویم که چقدر زندگی راحت‌تر شده است.

با این اوصاف به سرعت به امروز می‌آییم؛ سال ۲۰۱۵ و زمانی که اغلب ما از پیشرفت‌های تکنولوژی لذت می‌بریم و راضی هستیم. این پیشرفت‌ها و تغییرات باعث شده‌اند که کارها سریع‌تر و راحت‌تر انجام بشوند. بنابراین بد نیست با بعضی از مفیدترین و بهترین پیشرفت‌های تکنولوژی در این سال‌ها آشنا شویم.

تکامل شارژرهای موبایل

این روزها همه ما بارها خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل‌مان را تجربه کرده‌ایم. با این حال اما این تجربه به سختی گذشته نیست. حالا دیگر شارژرهای بزرگ با سیم‌های بلند تنها راه چاره نیستند. این روزها شارژرهای کوچک و بی‌سیم قابل حمل می‌توانند همیشه و همه جا ما را همراهی کنند و از خاموش شدن گوشی‌های موبایل ما جلوگیری کنند. پاوربانک‌ها و شارژرهای بی‌سیم تماسی نمونه‌های خوب این پیشرفت تکنولوژی هستند.

از کاست تا Mp3 Player

این روزها شاید باورش برای ما سخت باشد که زمانی تنها راه گوش دادن به موسیقی از طریق کاست پلیرها بوده است. در واقع کاست پلیرهایی مانند واکمن شرکت سونی، اولین دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل بوده‌اند.

با این حال اما معیارهای مربوط به دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل حالا تغییر کرده است و با معیارهای جدید آن کاست پلیرهای پرتابل، دیگر قابل حمل به حساب نمی‌آیند. با ورود فایل‌های mp۳ همه چیزکوچک‌تر شد تا Mp۳ Playerها بازار را فتح کنند. این دستگاه‌ها امکان ذخیره فایل‌های موسیقی بیشتر و با کیفیت‌تر را در دستگاهی بسیار کوچک و سبک دارند.

از کامپیوتر تا تبلت

این شاید یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییراتی باشد که در دنیای دیجیتال همه ما اتفاق افتاده است. زمانی رویای بسیاری از ما این بود که کامپیوترهای رومیزی‌مان را همیشه و همه جا با خودمان داشته باشیم. به این ترتیب بود که لپ‌تاپ‌ها به دنیا آمدند. اما با تغییر معیارهای تکنولوژی به سمت کوچک‌تر و سبک‌تر شدن ابزارهای دیجیتال، لپ‌تاپ‌ها هم بزرگ و سنگین به حساب می‌آمدند. به این ترتیب بود که تبلت‌ها به وجود آمدند تا به یک کامپیوتر شخصی کوچک برای هر نفر تبدیل شوند. در واقع اینترنت دنیای کامپیوتر را هم تغییر داد. یکی از دلایل ساخت تبلت‌ها همین دسترسی به اینترنت همیشه و همه جا بوده است.

از فلاپی دیسک‌ها تا هاردهای SSD

با افزایش حجم اطلاعات و نیاز به ذخیره این اطلاعات، نیاز کاربران هم تغییر کرده است. حالا دیگر استفاده از یک فلاپی‌دیسک برای ذخیره و جا به جایی اطلاعات بیشتر شبیه به یک شوخی است. درست به همین دلیل هم هست که CDها هم نمی‌توانند انقلابی در دنیای ذخیره اطلاعات به حساب بیایند. این روزها هارد دیسک‌های قابل حمل SSD امکان ذخیره اطلاعات شما را در فضایی به اندازه یک ترابایت یا بیشتر در اندازه‌ جیبی و کاملا قابل حمل فراهم می‌آورند.