دنیای اقتصاد: معمولا بازار کشورهای در حال توسعه از تکنولوژی‌ها و محصولات دیجیتال جدید استقبال می‌کنند و به همین دلیل هم بازار این محصولات در این مناطق داغ و پر رونق است. حتی کامپیوترهای شخصی که در این سال‌ها تحت تاثیر بازار محصولات هوشمند قرار گرفته است، انتظار می‌رفت روند کاهشی کندتری را در بازار کشورهای در حال توسعه تجربه کند. با این حال اما بررسی‌های اخیر کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که شرایط حاکم بر کشورهای منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA)‌ باعث شده است که بازار کامپیوترهای شخصی یک فصل دیگر را در این منطقه با روند کاهشی طی کند.

بر اساس گزارش اخیر IDC، صادرات کامپیوترهای شخصی به منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا در فصل سوم سال ۲۰۱۵ به ۴/ ۱۸میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با صادرات این محصولات در فصل سوم سال گذشته میلادی تا ۲۳ درصد کاهش سالانه داشته است. این بازار به دنبال ادامه روند نوسانات ارزی در بعضی از کشورهای این منطقه و همچنین بی‌ثباتی سیاسی در اروپای شرقی و خاورمیانه ضعیف‌تر شده است.

این در حالی است که شبکه‌های فروش و توزیع در این مناطق در حال حاضر تمام تمرکز خودشان را روی خالی کردن انبارها از محصولات قدیمی گذاشته‌اند تا به این ترتیب برای ورود محصولات جدید در فصل تعطیلات یا فصل چهارم سال جاری میلادی آماده شوند. صادرات محصولات و کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ از ماه سپتامبر رو به افزایش گذاشته است، با این حال اما به دنبال ارائه طرح به‌روزرسانی رایگان از سوی مایکروسافت میزان تقاضا برای این محصولات چندان که انتظار می‌رفت رشد چشمگیری نداشته است. این موضوع باعث شده تا فروشندگان همچنان بتوانند روی فروش محصولات مبتنی بر ویندوز ۸ باقی‌مانده در انبارهایشان تمرکز کنند.

«ماکیک گورنیکی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران بازار کامپیوتر در موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «روند رشد بازار کامپیوتر در منطقه EMEA در فصل سوم سال جاری میلادی درست مشابه فصل دوم امسال بوده است. نظارت و کنترل میزان موجودی انبارها نشان می‌دهد که چالش‌های زیادی برای رشد در این بازار وجود دارد. با این حال اما من و بسیاری از کارشناسان انتظار داریم تخلیه انبارها از موجودی محصولات قدیمی‌تر و ورود تدریجی محصولات جدید مبتنی بر ویندوز ۱۰ بتواند جان دوباره‌ای به بازار رو به افول کامپیوترهای شخصی در این منطقه بدهد. البته بعضی از کشورهای این منطقه به شدت درگیر مشکلاتی مانند بی‌ثباتی سیاسی و نوسانات بازار ارز هستند که باعث شده است میزان سرمایه‌گذاری آنها در حوزه IT محدود شود.» کاهش میزان رشد و صادرات کامپیوترهای شخصی در هر سه منطقه بازار EMEA کاملا مشهود است؛‌ بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه اروپای غربی کاهش سالانه ۴/ ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. این کاهش در منطقه خاورمیانه و آفریقا برابر ۴/ ۲۸ درصد و در منطقه اروپای مرکزی و شرقی هم برابر ۳/ ۳۱درصد بوده است. «مالینی پل» یکی دیگر از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بازار مصرفی در اروپای غربی بیش از آنچه انتظار می‌رفت شاهد کاهش میزان تقاضا و به دنبال آن کاهش صادرات و فروش بوده است. با این حال اما گویا مجموع بازار خاورمیانه و آفریقا، اروپای مرکزی و شرقی بدترین نتایج را در فصل سوم سال جاری میلادی به دست آورده‌اند.»

با این اوصاف انتظار می‌رفت تغییری که با ورود ویندوز ۱۰ در بازار کامپیوترهای شخصی ایجاد می‌شود، بیش از آنکه نرم‌افزاری باشد سخت‌افزاری است و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روندهای آینده این بازار ایجاد کند.

ادامه کاهش رشد بازار کامپیوتر در خاورمیانه

ادامه کاهش رشد بازار کامپیوتر در خاورمیانه