عملیاتی کردن شبکه ملی اطلاعات توسط کارشناسان

ایسنا: دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی که کمتر از یک هفته است که بر صندلی این شورا تکیه زده است توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی در این خصوص گفت: هم‌اکنون شورای عالی فضای مجازی وظیفه سیاستگذاری‌های کلان را برعهده دارد و به عبارتی چارچوب‌ها را در حوزه فضای مجازی مشخص می‌کند. انجام این کار در کمیسیون‌ها و شورای عالی فضای مجازی در حال اتمام است.

وی با بیان آنکه تاکنون نشست‌های متعددی در این زمینه برگزار شده و شورا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به کار خود سرعت داده است، تصریح کرد: برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیاز به سرمایه‌گذاری در تهیه فناوری‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار داریم، هرچند بخشی از این موضوع در سال‌های گذشته انجام شده است. وی گفت: همچنین قرار است درخصوص نحوه هویت بخشی در شبکه و چگونگی ارتباط در شبکه و نحوه ارتباط بین‌المللی در شبکه تصمیم‌گیری شود.

وی درباره زمان راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد: زمان بخصوصی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نمی‌توانم ذکر کنم، اما کارشناسان فعال در شورای عالی فضای مجازی در حال عملیاتی کردن آن هستند. فیروزآبادی درخصوص نحوه جذب مخاطبان به شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: به‌طور مثال در صورتی که بتوانیم هزینه کارکرد مخاطبان را به لحاظ ریالی کاهش دهیم می‌توانیم مخاطبان بیشتری جذب کنیم بنابراین امیدوارم با امکاناتی که در این شبکه راه‌اندازی خواهد شد کاربران بیشتری در این شبکه فعال شوند. براساس اظهارات وی برای ارتباط با شبکه‌های جهانی استانداردهای خاصی را می‌توان وضع کرد که امنیت برای کاربران ایرانی افزایش یابد.

فیروزآبادی درخصوص برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی برای شبکه‌های اجتماعی که هم اکنون میلیون‌ها نفر در ایران عضو آنها هستند نیز اظهار کرد: راه‌اندازی شبکه‌های داخلی در مرحله اول با استفاده از نرم‌افزارهای خارجی صورت می‌گیرد و این شبکه به‌تدریج می‌تواند جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی شود.