دنیای اقتصاد: محبوبیت ابزارهای پوشیدنی در میان کاربران سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است و به همین ترتیب بازار این محصولات رونق بیشتری می‌گیرد.

در این میان شرکت‌های تولیدکننده سعی دارند هر چه زودتر وارد این بازار پرسود شده و سهم قابل توجهی از آن را به خودشان اختصاص بدهند. حضور شرکت بزرگی مانند اپل در این بازار خود گواه آینده پرسود و خوب بازار این محصولات است. حالا اپل در اولین تجربه حضورش در این بازار توانسته خیلی زود خودش را به بزرگ ترین بازیگر این عرصه یعنی Fitbit نزدیک کند.

آخرین بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که اپل ۶/ ۳‌میلیون دستگاه ساعت هوشمندش را - که تنها ابزار پوشیدنی تولید شده توسط این شرکت است- در فصل دوم سال ۲۰۱۵ به سراسر دنیا صادر کرده که این میزان تنها ۸/ ۰ میلیون دستگاه کمتر از صادرات ۴/ ۴ میلیون دستگاهی Fitbit در این فصل است. در مجموع اما بر اساس این گزارش، صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در این فصل به ۱/ ۱۸ میلیون دستگاه رسیده است که این میزان تا ۲/ ۲۲۳ درصد نسبت به صادرات ۶/ ۵ میلیون دستگاهی این بازار در فصل دوم سال گذشته میلادی، رشد کرده است.

«رامون لیاماس» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «هر وقت اپل وارد یک بازار جدید می‌شود نه تنها توجهات را به خود جلب می‌کند، بلکه تمام آن بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حضور برندهای مختلف و پلت‌فرم‌ متفاوت در اکوسیستم ابزارهای پوشیدنی می‌تواند به رشد این بازار کمک خوبی کند و میزان صادرات و فروش را در آن بالا ببرد. اپل همچنین تولیدکنندگان دیگر - مخصوصا آنهایی که چند فصل متوالی در این بازار حضور داشته‌اند- را هم مجبور کرده است تا تجربه‌های خودشان را یک بار دیگر ارزیابی کرده و حتی محصولاتشان را یک بار دیگر قیمت‌گذاری کنند. چه منصفانه باشد و چه نباشد، اپل یک مانع و رقیب بزرگ در برابر شرکت‌های تولیدکننده دیگر در این بازار است و خواهد بود.

شرکت‌های تولیدکننده دیگر برای حفظ جایگاه خود در بازار ابزارهای پوشیدنی مجبور به رقابت با اپل هستند. حالا اپل به‌صورت رسمی یکی از بازیگران مهم بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی است و همه به دنبال این هستند که ببینند شرکت‌های تولیدکننده دیگر برای رقابت با اپل و محصولاتش چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند. جالب است بدانید که بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه IDC،‌ از هر سه محصول پوشیدنی هوشمند صادر شده در فصل دوم سال ۲۰۱۵ دو محصول متعلق به شرکت اپل بوده است. با این اوصاف انتظار می‌رود اپل تمام انرژی خود را برای ادامه این روند رشد و کسب حاکمیت این بازار هم صرف کند. البته نباید فراموش کرد که Fitbit همچنان در این بازار جایگاه بالاتری از اپل دارد و میزان صادراتش بیشتر است. با این حال اما محصولات Fitbit بیشتر ابزارهای پوشیدنی ساده و اولیه هستند که انتظار می‌رود تا چند سال آینده بازارشان را از دست بدهند و درست در همان زمان است که اپل می‌تواند به حاکم بی چون و چرای بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند تبدیل شود.

در تاریخ کوتاه بازار ابزارهای پوشیدنی فاصله واضحی میان ابزارهای پوشیدنی ساده (ابزارهای پوشیدنی که اپلیکیشن‌های تولید شده توسط شرکت‌های دیگر را اجرا نمی‌کنند مانند اغلب دستبندهای تناسب اندام)‌ و هوشمند ایجاد شده است. قیمت و کارآیی، مهم ترین تفاوت‌های میان این دو دسته است و انتظار می‌رود این فاصله با گذر زمان بیشتر و بیشتر هم بشود. برای شرکت‌های تولیدکننده‌ای که روی تولید ابزارهای پوشیدنی ساده و اولیه تمرکز کرده‌اند، چالش بزرگ رقابت با قابلیت‌های جدیدی است که ابزارهای پوشیدنی هوشمند ارائه می‌کنند.

رشد سریع اپل در بازار ابزارهای پوشیدنی