آغاز جابه‌جایی شماره موبایل بین اپراتورها از 22 بهمن

دنیای اقتصاد: روز گذشته با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سه اپراتور تلفن همراه، طرح ترابرد‌پذیری شماره تلفن‌همراه وارد فاز اجرایی شد.

ترابردپذیری یا تعویض شماره تلفن‌همراه به کاربران سه اپراتور تلفن‌همراه اجازه می‌دهد تا با حفظ شماره‌های تلفن همراه خود از خدمات هر اپراتوری که می‌خواهند استفاده کنند. وزیر ارتباطات در مراسم امضای این موافقت‌نامه، اعلام کرد که با اجرای این طرح رقابت برای ارائه خدمات باکیفیت بین اپراتورهای تلفن همراه افزایش پیدا می‌کند و همین امر نیز در آینده کاهش تعرفه در این حوزه را به دنبال خواهد داشت. محمود واعظی با اعلام سرمایه‌گذاری ۶۴۰ میلیارد ریالی برای اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه به اتفاقات سال گذشته در همین زمان اشاره کرد و گفت: سال پیش در چنین روزهایی به اپراتورهای همراه مجوز فعالیت در ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه و بالاتر را دادیم. تصمیمی که حالا تحول بزرگی را در مصرف دیتای همراه در کشور ایجاد کرده است. واعظی در ادامه با تاکید بر لزوم رقابت میان اپراتورها گفت: سیاست ما رقابت سالم است و تلاش داریم جلوی انحصار را بگیریم؛ چراکه با این کار همه سود می‌کنند و انحصار نتیجه‌ای غیر از رکود و جلوگیری از نوآوری نتیجه دیگری به دنبال ندارد.

همچنین در مراسم روز گذشته پروانه سراسری وایمکس به اپراتور دوم تلفن همراه کشور نیز اهدا شد. در این پروانه جدید محدودیت ارائه تکنولوژی برداشته شده و اپراتورها امکان ارائه تکنولوژی TD LTE را نیز خواهند داشت. پیش از این ایرانسل تنها در ۷ استان فعالیت می‌کرد؛ اما با پروانه‌های جدید این شرکت نیز مانند مبین‌نت امکان ارائه خدمات وایمکس خود در کل کشور را خواهد داشت. واعظی با اشاره به ورود اپراتورها به حوزه TDLTE گفت: به واسطه اجرای این طرح تحولات عظیمی ایجاد خواهد شد. اکنون در کشور بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک وایمکس وجود دارد که کمک به سراسری شدن خدمات وایمکس، به گسترش ضریب نفوذ اینترنت کمک خواهد کرد. وزیر ارتباطات همچنین در این نشست به آثار توافق هسته‌ای بر صنعت فاوا اشاره و تاکید کرد که فضای جدید بعد از توافقات ایجاد شده و باب مذاکره با شرکت‌های بزرگ تکنولوژی فراهم شده است و این یعنی دیگر تنها رقابت بین محصولات و خدمات چینی نیست.

علی‌اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات، نیز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح ترابردپذیری بین بازیگران اصلی این حوزه گفت: نزدیک به ٣٠ جلسه با حضور اپراتورهای همراه، شرکت زیرساخت و مخابرات برای به نتیجه رسیدن طرح ترابردپذیری برگزار شد. همچنین به جز این هماهنگی‌ها بخش سخت انجام این طرح، به ایجاد مرکز مدیریت شمارش تلفن همراه و به روزرسانی سخت افزاری و نرم‌افزاری در شبکه تلفن همراه باز می‌گشت که این کار نیز به خوبی انجام شد. عمیدیان عملیاتی شدن و بهره‌برداری فاز اول این پروژه را ۲۲ بهمن سال جاری اعلام کرد. در این مراسم مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز حضور داشتند.

وحید صدوقی، مدیرعامل اپراتور همراه اول، در این نشست با اعلام اینکه سازمان تنظیم مقررات در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید به بلوغ سازمانی قابل توجهی دست یافته است، تاکید کرد که این بلوغ سازمانی نیز باعث رشد و گسترش زمینه فعالیت همراه اول شده است. تا جایی که از دو سال گذشته تاکنون برای اجرای پروژه ترابردپذیری، پنج هزار میلیارد تومان در اپراتور همراه اول سرمایه‌گذاری شده و امسال نیز قرار است ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه این شبکه سرمایه‌گذاری شود.

او با اعلام اینکه هم‌اکنون شبکه همراه اول روزآمدترین شبکه تلفن همراه در کشور است، گفت: همراه اول ۶۰ درصد بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. همچنین همراه اول با راه‌اندازی ۴۲۰۰ سایت ۳G بزرگ‌ترین شبکه تلفن همراه نسل سوم را در کشور دارد. اما قلمبر دزفولی، مدیرعامل اپراتور دوم نیز با اعلام اینکه از یک سال گذشته این اپراتور ٦ هزار سایت ۳G و ۴G در کشور نصب کرده است، گفت: ایرانسل به ۵/ ۲۳ میلیون کاربر اینترنت دارد که از این میزان نزدیک به ۱۳ میلیون نفر کاربر اینترنت دیتای این اپراتور هستند. وی مصرف روزانه دیتا در شبکه ایرانسل را ۳۰۰ ترابایت در روز عنوان کرد و گفت: ایرانسل یک میلیارد تومان برای نسل سوم و چهارم سرمایه‌گذاری کرده و قرار است در ادامه نیز یک میلیارد تومان دیگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

در ادامه این مراسم نیز مجید صدری، مدیر عامل اپراتور سوم با استقبال از اجرای طرح ترابردپذیری تلفن همراه، پیشرفت در شبکه این اپراتور را مدیون برنامه‌ریزی‌های دولت تدبیر و امید اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۳۵۰ شهر تحت پوشش این اپراتور است، گفت: بیشترین پوشش شبکه نسل سوم موبایل کشور متعلق به رایتل است و قرار است این رقم به ۴۰۸ شهر تا پایان امسال برسد.

وی تعداد مصرف روزانه دیتا در شبکه رایتل را ۱۰۰ ترابایت عنوان کرد و گفت: به زودی شبکه نسل چهارم موبایل (LTE) را راه‌اندازی خواهیم کرد.